Det var genom ett inlägg på Twitter som användaren Green påstod ha funnit en särskild kod i Teslas mjukvara som refererar till flera olika krocktestorganisationer. Bland annat refererade det till Euro NCAP och internationella motsvarigheter som IVISTA, ANCAP och Korea NCA.
I sin tweet framhävde han det som väldigt suspekt och frågade om det kanske är så att Tesla manipulerar bilarna inför testerna. Storyn tog ordentligt spinn. Det blev inte bättre av att flera medier valde att sprida de obekräftade uppgifterna vidare.
Snabbt liknades det vid ett dieselgate – och begreppet krockgate myntades. Det trots att australiensiska ANCAP sa att det var för tidigt att uttala sig då man ännu inte undersökt uppgifterna.
Nu har också Euro NCAP släppt ett uttalande. Där framgår det att det inte finns något bevis för att bilarna har något särskilt ”krockläge” i mjukvaran.
– Än så länge har Euro NCAPs undersökningar inte avslöjat några bevis på försök till ”fuska” i krocktesterna, säger Euro NCAPs testchef Aled Williams till CNN.
Model Y i topp
Tesla Model Y blev bedömd av Euro NCAP bara veckor innan Greens tweet blev viral. Bland annat fick den 97 procent i skydd av vuxna. Det är det högsta betyget bland alla testade bilar i Euro NCAP det senaste åren.
– Grattis till Tesla för ett verkligen enastående rekordhögt Model Y-betyg. Tesla har visat att inget annat än det bästa är tillräckligt bra för dem. Vi hoppas få se dem fortsätta att sträva efter det målet i framtiden, sa Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP i samband med krocktestet.
Kommentera