Häromdagen skrev vi om att EU vill se ett minskat avstånd mellan de publika snabbladdarna i ett led att underlätta resor med elbil. Det nya föreslaget säger att det inom unionen får vara högst 6 mil mellan laddstolparna utmed de större vägarna.
Det hela är en plan som EU valt att kalla Fit for 55 där delmålet är att minska utsläppen i trafiken med 55 procent till 2030. I den planen pratas det också om ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer. Egentligen rör det sig inte om ett förbud, utan snarare ett förtydligande om att bilar måste vara utsläppsfria.
Flera länder världen över har redan satt sådana datum och de brukar landa omkring 2030 eller 2035. Dessutom har många fordonstillverkare redan lovat att vara helt omställda till bilar med nollutsläpp till den tidpunkten.
Nu vill EU sätta ett tydligt gemensamt mål. Målsättningen är att försäljningen av nya bilar med utsläpp (bilar med förbränningsmotorer) ska upphöra 2035. Förslagen i Fit for 55 kommer göra det möjligt.
– Detta är en vändpunkt för bilindustrin och goda nyheter för bilister. De nya EU-reglerna kommer att demokratisera elbilen och ge en rejäl ökning av laddare, vilket innebär att rena elbilar snart kommer att vara överkomliga och enkla att ladda för miljontals européer, säger William Todts, direktör vid Transport & Environment.
Till 2030 räknar EU med att det kommer att finnas omkring 30 miljoner elbilar inom unionen. 3,5 miljoner publika snabbladdare på 600 kW, med fyra handtag som kan garantera en kapacitet på minst 150 kW per bil är minimikravet utmed de större vägarna.
Kommentera