EU-parlamentets transportutskott vill se en snabbare utbyggnad av laddinfrastruktur till elbilar längs med Europas större vägar. Det ska dessutom vara tätt mellan stationerna med högst 6 mil mellan varje snabbladdare. Det framgår i ett förslag framlagt av utskottet.
Dessutom ställer man krav på att snabbladdarna ska vara enkla att använda med tydlig prissättning per kWh och att det ska vara enkelt att betala. Priserna får inte heller vara oskäliga och det ska vara enkelt att jämföra prismodeller och planer.
Föreslaget från Transportutskottet föreslår att kraven ska vara uppfyllda senast 2026. Utskottet vill att de individuella medlemsländerna tar fram planer på hur de ska uppnå målen och presentera dessa till 2024.
Första steget i processen är dock att EU-parlamentet under denna veckans pågående plenarsessioner först ska godkänna utkastet. Efter det kan Transportutskottet starta förhandlingarna med medlemsländerna om den slutliga utformningen av lagstiftningen.
Liknande krav för kommersiell trafik
Utskottet har också lagt fram liknande planer för kommersiella lastbilar och bussar men endast då utmed det så kallade Transeuropeiska transportnätet (se kartan nedan).

Kommentera