Nu är det klart att det blir strafftullar på elbilar tillverkade i Kina som säljs i EU. Under fredagen röstade EU-länderna för att tullarna införs.
– Europeiska kommissionens förslag om att införa slutgiltiga utjämningstullar på import av batteridrivna elfordon från Kina har idag fått det stöd från EU:s medlemsstater som krävs för att tullarna ska kunna antas, uppges det i ett pressmeddelande.
Hur höga tullarna blir beror delvis på hur subventionerade EU anser att biltillverkarna har blivit av den kinesiska staten, samt hur samarbetsvilliga de har varit i utredningen. Lägst tull för Tesla på 7,8 procent.
Bland de kinesiska märkena för BYD 17 procent och Geely som bland annat inkluderar Volvo, Polestar och Zeekr en tull på 18,8 procent. Kinesiska statens SAIC Motors får hela 35,3 procent i strafftull. Andra biltillverkare som samarbetat i utredningen får en schablontull på 20,7 procent
Sverige avstod från att rösta vilket i praktiken innebär ett stöd för tullarna. Utöver strafftullarna betalar också alla bilmärken en ordinarie importtull på 10 procent.
Förhandlingarna fortsätter
De definitiva villkoren för strafftullarna kommer att presenteras senast den 30 oktober i år. Parallellt med införandet av tullarna kommer EU och Kina fortsätta att undersöka alternativa lösningar till strafftullarna inom ramen för internationella handelsregler.
Kommentera