EU överväger flexiblare utsläppsmål – bilindustrin kräver elbilsbonus och snabbladdare

Bilindustrins europeiska branschorganisation ACEA har kraftigt kritiserat EU:s nya hårdare utsläppskrav sin infördes i år. Biltillverkare som inte klarar målen riskerar miljardböter. Nu kräver man återigen att kraven sänks och man vill se en elbilsbonus samt kräver att EU satsar på utbyggnaden av laddinfrastruktur.

– Idag upprepade vi vår uppmaning om omedelbar lättnad från de förestående CO2-böterna samt en ambitiös översyn av EU:s reglering för infrastruktur för alternativa bränslen. Vi ställde oss också bakom införandet av ett paneuropeiskt incitamentsystem, säger Sigrid de Vries, generaldirektör för ACEA.

Enligt ACEA finns 60 procent av alla snabbladdare koncentrerade till tre länder. Och när det kommer till tunga eldrivna lastbilar menar man att det knappt finns några anpassade lösningar alls. Det menar ACEA är något som EU måste lösa.

ACEA efterlyser också införandet av nationella och paneuropeiska köp- och skattebonusar till de som köper elbilar. Det kommer att öka efterfrågan och möjliggöra omställningen:

– EU behöver en marknadsdriven, inte straffbaserad, politik om man vill driva efterfrågan på nollutsläppsfordon samtidigt som man hanterar den konkurrenskris som Europas bilindustri står inför, fortsätter Sigrid de Vries.

EU har bjudit in till samtal med bilindustrin och dess leverantörer för att diskutera lösningar på utmaningarna som bilindustrin står inför. Det handlar om allt från omställningen till elbilar, försörjningen av råmaterial, konkurrensen från andra marknaden och utsläppsmålen.

Europeiska kommissionen skissar nu på olika alternativ som ska hjälpa bilindustrin att på sikt nå utsläppsmålen. Ett av förslagen som är uppe för diskussion handlar om att biltillverkarna ska kunna ”låna från framtiden”.

– Till exempel om du inte når målet 2025 kan du kompensera detta genom att överträffa målen 2026 och 2027. Jag tycker att detta är en bra sak. Vi har redan detta för tunga fordon, det finns ingen anledning till varför vi inte kan ha det för lätta fordon och bilar, förklarar Peter Liese, ledande lagstiftare för miljöfrågor för Europeiska folkpartiet i Europaparlamentet.

EU har som mål att presentera en handlingsplan i mars.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.