Förra hösten introducerade EU strafftullar på elbilar från Kina, där vissa biltillverkare fick upp till 35 procent i strafftull utöver den vanliga importtullen för bilar på 10 procent.
Tanken från EU var att man vill värna om den europeiska bilindustrin, och mota bort de billigare kinesiska elbilarna som man menade konkurrerade på orättvista villkor med subventioner från den kinesiska staten.
Men nu tyder det mesta på att EU:s tullstrategin inte har fått den önskade effekten. De kinesiska biltillverkarna har istället bara ändrat strategi.
För att kompensera för de lägre marginalerna har de kinesiska biltillverkarna nu också börjat sälja hybrider på den europeiska marknaden. Det eftersom dessa inte är föremål för extra tullavgifter.
Det ironiska är alltså att de tullar som EU satte upp för att skydda den inhemska bilindustrin mot kinesiska elbilar i takt med ett europeisk industri ställer om till utsläppsfria fordon istället resulterar i ett inflöde av bilar som resulterar i ökade utsläpp.
Tullarna motarbetar alltså helelektriska bilar, och ersätts av bilar som inte är gröna. Och det är den europeiska konsumenten som får betala priset – både i plånboken och miljön.

För flera kinesiska biltillverkare håller laddhybriderna nu på att gå om de rena elbilarna i försäljning. I mars utgjorde laddhybrider hela 41 procent av BYDs försäljning med laddbara fordon i EU. För SAIC Motors låg andelen på 49 procent och Chery var andelen hela 71 procent.
– Denna utveckling visar hur flera kinesiska märken anpassar sin strategi, inte minst eftersom ladhybrider i dagsläget inte omfattas av några EU-tullar, skriver analysfirman Rho Motion i en rapport.
Kommentera