EU är på god väg att förbjuda nybilsförsäljningen av personbilar och skåpbilar med bensin- och dieselmotorer till 2035. Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet röstade igår igenom förslaget.
Nu går förslaget vidare för omröstning i hela Europaparlamentet. Där ska en slutgiltig omröstning ske inom de kommande månaderna. Efter det ska lagstiftare och medlemsländerna komma överens om regelverket.
Förslaget innebär inte bara att helt förbjuda nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor till 2035. Man ska också successivt fortsätta ställa hårdare utsläppskrav på nya bilar med förbränningsmotorer som säljs fram till 2035.
Kommittén räknar i sitt förslag med att bilar med förbränningsmotorer har en livslängd på 10 till 15 år. Det innebär att EU:s fordonspark i stort sett kommer vara helt utsläppsfri till 2050. Idag står transporter för en fjärdedel av alla utsläppen inom unionen.
Ska övervaka och stötta
Kommissionen ska också noga följa övergången. På årsbasis ska man ta fram en rapport hur skiftet påverkar konsumenter och sysselsättningen, säkerställa nivån av förnybar energi samt bevaka utfallet på begagnatmarknaden.
Man ska också ta fram ett förslag på riktade behov av finansiering för att säkerställa en rättvis övergång inom fordonssektorn. Det för att mildra eventuella negativa sysselsättnings- och ekonomiska effekter.
Dessutom vill man fasa ut incitament för elbilar och andra fordon med låga utsläpp, det då dessa snart har spelat ut sin ursprungliga roll.
Kommentera