EU kan ge bilindustrin flexiblare utsläppsregler – får låna från framtiden

Foto: Twitter/@vonderleyen

Senare i veckan kommer EU ett presentera en satsning för att uppmuntra bilindustrin till att snabbare ställa om till elbilar. Det talas om stöd till tillverkare, konsumeter och investeringar i infrastruktur och produktion.

Det hela är ett resultat av EU:s nya tuffare utsläppsmål och en vädjan från bilindustrin som säger att man har svårt att leva upp till kraven. Nu kommer ytterligare uppgifter om något som ska underlätta för bilbranschen. De tillåts nämligen att ”låna utsläppsrätter” från framtiden.

Kommissionen berättar i ett förslag att man avser att förlänga tidsramen för efterlevnad av 2025-målet till 2027. Om det genomförs får biltillverkarna en större flexibilitet som gör det möjligt att sälja färre rena bilar i år, förutsätt att de säljer fler än kraven under 2026 och 2027.

Förslaget kritiseras dock. Den gröna organisationen Transport & Environment (T&E) menar att detta bara försenar uppskalningen av elbilsproduktionen i Europa och minska pressen på branschen att lansera billigare elbilsmodeller 2025.

– Att försvaga EU:s regler för rena bilar belönar eftersläntrare och gör lite för Europas bilindustri, förutom att lämna den ännu längre efter Kina när det gäller elbilar. EU riskerar att skapa en mycket skadlig osäkerhet kring övergången till elbilar i Europa. Därför förväntar vi oss en handlingsplan för fordonsindustrin som återställer förtroendet och sätter Europa och dess industri tillbaka på rätt spår mot 100 % utsläppsfria bilar år 2035, kommenterar William Todts, VD för T&E.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.