Det är stormigt för Europas bilindustri med tuffare utsläppskrav, ökad konkurrens från Kina och en oro kring höjda tullar i USA. Nu ska EU-kommissionen samla Europas biltillverkare, leverantörer och fackföreningar till ett krismöte den 30 januari.
Det är den första i serien av samtal om strategier för att skydda den europeiska bilindustrin. Syftet är att identifiera de största utmaningarna och hitta möjliga lösningar. Arbetet kommer att ledas av transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas.
Fyra konkreta punkter kommer att behandlas. Den första är det ekonomiska läget som leder till stängda fabriker och till uppsägningar till följd av den ökade konkurrens från Kina och hotande amerikanska tullar.
Man kommer också diskutera miljökrav och riskerna med att bilindustrin inte når koldioxidutsläppsmålen för 2025. Handeln med utsläppsrätter för att undvika böter riskerar dessutom att gynna utländska konkurrenter.
Gruppen kommer också att diskutera den tekniska utvecklingen. Målet är att hjälpa EU:s industri att komma ikapp inom viktiga teknologier som batterier, mjukvara och självkörande fordon.
Den fjärde punkter handlar om att skapa ett mer rättvist regelverk. Målet är att förenkla regleringar, vilket kan säkerställa konkurrenskraftiga kostnader och rättvisa internationella spelregler.
Regionens bilindustrin sysselsätter över 13 miljoner människor och bidrar med sju procent till EU:s ekonomi.
Kommentera