De första Tesla Model 3 har idag rullat ute på vägarna i sex år. Det är Teslas egentliga första volymmodell, efter den dyrare Tesla Model S som nyligen fyllde tio år. Mycket har hänt sedan de första leveranserna av Model 3 startade.
– Jag tror att vi precis blev ett riktigt bilföretag, ska Elon Musk själv ha sagt 2018 när Tesla nådde en produktionsvolym på 5000 bilar i veckan. Men med det kommer också ett stort ansvar.
Nyhetsbyrån Bloomberg har i en omfattande undersökning frågat 7000 ägare om hur deras Model 3-ägande varit. Undersökningen visar på det stora hela att ägarna är nöjda. Samtidigt finns det ett tudelat förhållanden till Elon Musk, och hans agerande.
– Enkätsvaren var intensiva och många kände sig motstridiga. Model 3-ägare älskade fortfarande sina bilar och hade mycket att säga om Teslas teknologi, som vi täcker utförligt i denna tredelade presentation av resultaten, skriver Bloomberg om undersökning.
Elon Musk gör Tesla laddat

Många av de svarande känner sig svikna av Elon Musk som engagerat sig i politiskt laddade debatter och stöttat kontroversiella personer och idéer.
– Jag älskar bilen men vill inte stödja någon som har så vida och låga åsikter om just de människor som har gjort Tesla till en framgång, lyder ett av enkätsvaren. Många menar att Elon Musks uttalanden har skadat varumärket.
Men det gör inte Tesla Model 3 till en dålig bil. De flesta tidiga ägarna är överens om att Tesla Model 3 är bättre på de flesta punkterna, jämfört med deras tidigare bilar.

Eftersom Bloomberg genomfört en liknande omfattande undersökning redan 2019 går det att se hur synen och bilden på Tesla har förändrats under de senaste åren. Bloomberg noterar att en liten del av ”early-adopter-buzzen” lagt sig.
Tydligt är att en stor del av de som en gång köpt en Tesla, aldrig kommer att köpa en bensinbil igen. Där har Tesla lyckats övertyga om ett elbilar är framtiden. Men att den nästa elbilen skulle bli en Tesla är inte lika självklar längre.

Indexet visar att den positiva bilden av Tesla har gått ner till 4,25 från 4,82. Även den tidigare bilden av ett samlat Tesla-community har rasat, vilket visserligen är en naturlig utveckling i takt med att Tesla blir en allt mer vanlig volymmodell – som också köps av ”vanligt folk” och inte bara av engagerade fans.
Alla stannar inte kvar men det är inte för att bilen är dålig. De som väljer att lämna Tesla gör det i första hand på grund av just Elon Musk. Det svarade hela 21,5 procent av de som lämnat Tesla. En nästan lika stor del angav kvalité och service som en orsakad, tätt följt av Teslas varumärkesbild.

Många vill ändå stanna
– Jag skulle föredra att han inte var så knuten till bilden av Tesla. Jag vill inte att min bil ska vara en Elon Musk-konversationsstartare, lyder ett av enkätsvaren.
En annan skriver: ”Musk har rätt att använda Twitter, men det är en distraktion och hjälper inte Tesla. Det skadar märket. Hans beteende blir mer och mer galet”.
Trots det svarar ändå 96 procent av alla ägare att de har en positiv bild av Elon Musk och skulle köpa en Tesla igen. Undersökningen visar också att Cybertruck är en av de modeller som de tillfrågade nu är mest nyfikna på (51,8 procent), det följt av Model Y på 23,6 procent och Model 3 med 8,3 procent. 4,2 procent är också nyfikna på ”nästa generationen” Tesla som är under utveckling.
Kommentera