Green NCAP är ett initiativ av säkerhetstestarna på Euro NCAP som startade 2019. Syftet är att öka medvetenheten om bilars miljöpåverkan.
Förra året genomförde man de första pilottesterna. Nu i november i år kunde man presentera de första officiella testresultatet från 24 bilar. Bilarna blir betygsatta i tre kategorier och får ett övergripande betyg på en femgradig skala.
Testerna mäter luftkvalitén på utsläpp, utsläpp av växthusgaser och energieffektivitet. De är utförda både i laboratoriemiljö, på riktiga vägar och i både varma och kalla temperaturer.
24 bilar först ut
24 bilmodeller är först ut i de första testerna. De består av en större variation av bilar både storleksmässigt men också drivlinor. Vi hittar småbilar, sedaner, suvar och skåpbilar i testerna. Dessutom både elbilar, laddhybrider, diesel- och bensinbilar bland drivlinorna.
I testerna finns två testade elbilar, Hyundai Kona Electric och Renault Zoe. Tydligt är att endast dessa når fem stjärnor hos de testade bilarna med toppbetyg i samtliga kategorier.
Tredjeplatsen plockar hybriden Toyota C-HR med tre och en halv stjärna, följt av ett blandat konsortium av bensin- och dieselbilar som får tre stjärnor eller lägre.
Nedan är topp tio-listan av de testade modellerna. Hela listan hittar du här. Just nu är Green NCAP i ett tidigt stadie med få testade bilar, men längre fram kommer fler bilar att testas.
Bilmodell | Motor | Betyg |
Hyundai Kona Electric | El | 5/5 |
Renault Zoe | El | 5/5 |
Toyota C-HR | Hybrid | 3.5/5 |
Mercedes C-klass | Diesel | 3/5 |
Peugeot 2008 | Bensin | 3/5 |
Peugeot 208 | Bensin | 3/5 |
Renault Captur | Bensin | 3/5 |
Renault Clio | Bensin | 3/5 |
Seat Ibiza | Fordonsgas | 3/5 |
Volkswagen Polo | Bensin | 3/5 |