När en bil återkallas sänder det illavarslande signaler. Framför sig ser man krångliga och utdragna verkstadsbesök där några mekaniker får byta en svåråtkomlig del i hundratusentals bilar. Om problemet är riktigt illa kan du bli utan bilen i flera månader.
Men idag kräver inte alltid en återkallelse ett verkstadsbesök. I takt med att våra bilar blir mer beroende av datorer och mjukvara så innebär att ”återkalla” inte alltid att fysiskt lämna in bilen på verkstaden. Därför har Teslas Elon Musk på senare tid reagerat starkt mot begreppet.
Nyligen begärde den amerikanska NHTSA att Tesla ska återkalla 1,1 miljon bilar. Orsaken ska vara att fönsterhissarna inte upptäcker hinder så som de borde, vilket innebär en ökad klämrisk.
För de drabbade Tesla-ägarnas del så krävs inget verkstadsbesök i samband med återkallelsen. Tesla kommer att kunna lösa problemet genom en mjukvaruuppdatering och Elon Musk motsätter sig begreppet ”att återkalla bilar”:
– Terminologin är föråldrad och felaktig. Detta är en liten ”Over-the-air”-mjukvaruuppdatering. Så vitt vi vet har det inte skett några skador, kommenterar Elon Musk via Twitter.
Statistik visar att Tesla i stort sett är ensamma om att kunna lösa de problem genom mjukvaruuppdateringar som NHTSA uppmärksammar och utfärdar återkallelser för.

Kommentera