Sverigepremiär: Jag har kollat in Xpeng G9 – som snabbladdar supersnabbt

Nu är Xpeng på riktigt redo att kliva in i Sverige. Försäljningsstarten är idag och med sig har Xpeng två modeller. Den största nyheten i sammanhanget är Xpeng G9, en större flaggskepssuv som erbjuder marknadens högsta laddningseffekt.

Jag har haft möjlighet att ta en närmare titt på Xpeng G9 i samband med en statisk pressvisning, där vi hade möjlighet att klämma och känna på bilen, men dock inte köra den.

Mitt spontana intryck av Xpeng G9 är att den har möjlighet att bli en riktig hit. Den är rymlig, känns oerhört modern och praktisk i många sammanhang. Här får hela familjen plats och långresorna blir smärtfria med riktigt snabb laddning. Dessutom är det också snygg.

Storleksmässigt är Xpeng G9 en decimeter längre en Tesla Model Y. G9 mäter 4891 mm i längd, 1937 mm i bredd och 1680 mm i höjd. Den har plats för upp till fem personer, även om baksätets bredd kanske är ett gränsfall för tre vuxna. 

Xpeng G9 i tre versioner

Xpeng G9 kommer i tre olika utföranden i en kombination av bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna varianter och olika variationer på batteri, prestanda och laddningseffekt.

Long Range-modellen erbjuder upp till 570 kilometer i räckvidd vilket är imponerande för en bil av den här storleken, även om så klart batteriet också är förhållandevis stort med en kapacitet på 98 kWh. Gemensamt för alla varianterna är riktigt snabb snabbladdning, och G9 laddar från 10 till 80 procent på 20 minuter.

Xpeng G9:Standard RangeLong Range Performance
Drivning:RWDRWDAWD
Effekt:230 kW
(313 hk)
230 kW
(313 hk)
405 kW
(551 hk)
0-100 km/h6,4 s6,4 s3,9 s
Räckvidd:460 km570 km520 km
Batterityp:LFPNCMNCM
Batterikapacitet:78,2 kWh98 kWh98 kWh
DC-laddning260 kW300 kW300 kW
10-80%20 min.20 min.20 min.
AC-laddning11 kW11 kW11 kW
Pris:699 900 kr749 990 kr829 900 kr

Oerhört rymlig

I Xpeng G9, här sitter jag riktigt bra.

Interiört slås man av hur rymlig G9 är. Takhöjden är hög, och jag som ändå är 191 cm lång har nästan en hel decimeter till godo, både bak och fram. Sikten uppåt är oändlig genom det stora glastaket som sträcker sig över hela kupén. Jag kan få till en riktigt bra sittposition både fram och bak med gott om benutrymme.

Benutrymmet är även bra där bak.

Bagaget rymmer 660 liter. Sätena kan fällas enligt 40/60-principen och rymmer då hela 1576 liter. Fram finns också en frunk som rymmer 79 liter. En annan praktisk detalj är att G9 också får dragkrok. Den får dra upp till 1500 kilo.

Så klart finns det en frunk!

Fullspäckad med teknik

Ett centralt fokus för Xpeng är teknik. Själva kärnan är Xpengs egenutvecklade operativsystem Xmart OS som också inkluderar röststyrning som förstår svenska. Under presentationen fanns det ingen möjlighet att knappa runt i infotainmentsystemet, då det inte var “live” så det går inte att uttala sig hur väl det är utformat eller hur responsivt pekskärmarna är. 

Aktiva säkerhetsfunktioner och självkörande bilar är ett stort fokus hos Xpeng. Förarassistanssystemet Xpilot innehåller allt som man kan tänka sig som adaptiv farthållare, filhållning och automatiskt filbyten. Det inkluderar också stöd för självparkering och en 360-graderskamera samt kollisionsvarnare, skyltavläsning och förarövervakning. Totalt ingår omkring 25 olika funktioner i systemet. 

Xpeng G9 är också förberedd för trådlösa uppdateringar som kan förbättra bilen med ny mjukvara löpande. Genom ett eget system för egna appar erbjuds bland annat Spotify och TuneIn. Xpeng G9 har också stöd för V2L, så att det går att plocka ström ur batterier för att driva andra enheter.

Gott helhetsintryck

Jag kan inte heller undvika att lyfta fram de riktigt läckra fälgarna på Xpeng G9. Här i 21-tumsutförande.

Helhetsintrycket av Xpeng G9 är positivt vid denna första anblick. Jag har inte haft möjlighet att provköra den, så den punkten får jag återkomma till vid ett senare tillfälle. 

Designmässigt har G9 fått en stilren design med mjuka drag med subtila och trevliga detaljer. Den känns skön att titta på. Även dragen interiört är mjuka, med balanserade kontrastdetaljer. Materialen kändes väl genomarbetade och hade en hög kvalitetskänsla.

Interiören domineras av skärmarna på instrumentbrädan. De är tre i antal. En för föraren med förarinformation och en mittskärm för infotainment, navigering och klimatanläggning. Framför passageraren finns den tredje skärmen med begränsad betraktningsvinkel för att inte distrahera föraren. Det gör att passageraren har en helt egen skärm för sig själv.

Foto: Xpeng

Normalt kommer Xpeng G9 med en standardgaranti på fem år eller 12 000 mil. För beställningar som görs under 2023 erbjuder Xpeng en utökad garanti till sju år eller 16 000 mil.

På pappret vinner Xpeng G9 verkligen på bra räckvidd och marknadsledande snabbladdning. Om den lever upp till specifikationerna kommer den bli en snabb och oerhört rymlig långfärdsbil. Det får dock en senare provkörning utröna. 

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.