För 15 år sedan lanserades Nissan Leaf på marknaden. Det blev en elbil som var rätt i tiden och blev snabbt en storsäljare på en ung elbilsmarknad. Sedan introduktionen har Leaf sålts i 700 000 exemplar.
Nu har Nissan introducerat den tredje generationen Leaf och jag var på plats under den globala världspremiär. De äldre Nissan Leaf var en framgång, och nya Leaf har nu stora skor att fylla. Nya Nissan Leaf får ett rejält förändrat utseende och tar nu skepnaden av en crossover.
På sätt och vis har Nissan Leaf nu kanske mognat. Den har vuxit upp och ska nu hänga med på en marknad som ser helt annorlunda ut. Elbilar är inte längre en nischprodukt, de dominerar nybilsförsäljningen på många marknader.
Med nya Leaf vill Nissan övertyga fler att köra elbil. Kunderna ska våga ta klivet från en bensinbil till en elbil. Det är själva målet och för det har Nissan försökt att skapa en så sund paketering som möjligt.
Leaf har fått en helt ny design som skiljer sig tydligt från tidigare generationer. Designmässigt sticker nya Leaf ut. Den har en mjuk enkel och vänlig front som följs av en mjuk taklinje. Allt avslutas i ett konkavt bakparti som jag tycker för tankarna till ett rymdskepp. Den är ungefär 10 centimeter kortare än den nuvarande generationen Leaf.

Förarmiljön präglas av två skärmar på 16,4 tum och en rejäl uppsättning traditionella och tydliga stora knappar. Det kan vara en befrielse för den som ogillar trenden med knapplösa interiörer. Helhetsintrycket är en enkel och funktionell miljö.
Men man ska inte heller vara rädd för att använda bilens infotainmentsystmet som är baserat på Google built-in. Ett system som visat sig fungera väl med en bra ruttplanerare, fristående appar och bra röststyrning.
Det finns gott om plats på de två främre sittplatserna, både sett till benutrymme och takhöjd. Jag är 191 centimeter lång och sitter bra i framsätet. Baksätet är betydligt mindre och här sitter i alla fall någon av min längd inte så bra.

Bagagevolymen uppgår till 437 liter och har en bred, lättåtkomlig öppning. Under golvet finns extra förvaring och baksätet är fällbart i 60/40. Leaf saknar skidlucka och frunk.
Nissan kommer erbjuda Leaf i två varianter. En Standard med ett batteri på 52 kWh och en Extended med ett batteri på 75 kWh med en räckvidd på 436 respektive 604 km.
Leaf följer numera laddningsstandarden CCS och har också stöd för Vehicle-to-Load och Vehicle-to-Grid.
Standard | Extended | |
---|---|---|
Räckvidd | 436 km | 604 km |
Batteri: | 52 kWh | 75 kWh |
DC-laddning | 105 kW (277 km på 30 min) | 150 kW (417 km på 30 min) |
Motoreffekt | 130 kW | 160 kW |
Vridmoment | 345 Nm | 355 Nm |
0-100 km/h | 8,6 sek | 7,6 sek |
Toppfart | 160 km/h | 160 km/h |
Dragvikt | 975 kg | 975 kg |
Helhetsintrycket är ändå positivt med en sund paketering som kan anses vara tillräcklig, även om det finns elbilar som överträffar både till räckvidd och snabbladdning redan idag. Så på sista raden handlar det om priset som Nissan ännu inte kommunicerat.
Orderböckerna ska öppna hösten 2025, och de första leveranserna sker våren 2026.
Kommentera