Det är drygt ett år kvar till att de första leveranserna av elbilen Nissan Ariya. I helgen fick jag möjligheten att ta en närmre titt på elbilen. Jag slås av två tankar när jag sätter mig i bilen.
Den första tanken är att kupén är oerhört rymlig. Den andra känslan är att det finns en hel del läckra, och fiffiga detaljer i bilen.

Rymden i kupén kan vi så klart tacka den elektriska drivlinan för. Batterierna ligger platt i golvet, motorerna mellan hjulparen och övrig teknik ligger under framhuven. Längden på 4595 millimeter, bredden 1850 millimeter och höjden på 1636 millimeter är nästintill identiska med Volkswagen ID.4. Det är också ID.4 som är Ariyas främsta utmanare, enligt Nissan själva.
Mellan de bakre och främre hjulparen är det 2775 mm och här ryms kupén. Jag med mina 192 cm har svårt att få plats i den betydligt mindre Nissan Leaf. Leaf är ju så klart en helt annan bil, i en annan storleksklass. Så en rymligare elbil från Nissan är välkomnad.

Den betydligt större Ariya erbjuder gott om plats, och den elmanövrerade framstolen, ratten och mittkonsolen gör det lätt att sätta sig bekvämt. När jag väl satt mig bekvämt i framsätet kan jag utan problem också sitta bekvämt med gott om plats bakom mig själv i baksätet.
Bagaget rymmer 415 liter eller 468 liter beroende på om du väljer den fyrhjulsdrivna modellen eller den med tvåhjulsdrift. Sätena i baksätet är fällbara enligt 60/40-modellen och fälls helt plant med golvet i bagaget. Luckan till bagageutrymmet är elmanövrerad med fotsparksöppning.
Ariya får dessutom dragkrok, vilket ska kunna dra upp till 1500 kg. Taklast ska vara tillåten upp till 75 kg.
Läckra detaljer blandat med trevlig funktionalitet
Nissan Ariya har också fått en hel del läckra detaljer. Instrumentbrädan är horisontalt utformad, med dolda luftblås längs med den kopparröda listen. Touchknapparna i träpanelen är diskreta, men ger en fullständig klickrespons. Under instrumentbrädan finns dubbla handskfack med goda förvaringsmöjligheter.
Den röda kopplarlistan och trämaterialet återkommer i bilen, och syns bland annat från baksätet i anslutning till de bakre passagerarnas instrumentpanel med knappar för stolsvärme, strömuttag och ventilationsutblås.
Allt som allt händer det ganska mycket i bilen, men det är på inget vis övermäktigt. Nissan har hittat en balans och ett lugn. Genomgående i bilen finns stämningsljus som följer ett japanskt mönster för harmoni. Kupén känns genuint trevlig och trivsam.
Tekniska detaljer och pris

Nissan Ariya kommer i fem versioner, i en kombination av olika stora batterietpaket och med fyrhjuls- eller tvåhjulsdrift. Dessutom kommer en prestandamodell för den som önskar lite mer sport.
Ett välkomnande inslag är att Nissan beslutat att hoppa på den Europeiska standarden för snabbladdning och erbjuder nu en CCS-kontakt. Laddkapaciteten är på upp till 130 kW. Nissan har också arbetet för att upprätta en hög laddningskurva, och tester som gjorts visar att modellen kan komma att bli direkt jämförbar med hastigheterna du får i en Tesla Model 3.
För hemmaladdning kommer Ariya erbjudas med två hastigheter. Det mindre batteriet får 7,4 kWh laddning som standard eller 22 kW som tillval. 22 kW är standard på det större batteriet.
Modell | Effekt | 0-100km/h | Toppfart | Räckvidd |
Ariya (2WD) 63 kWh | 160 kW | 7,5 sek | 160 km/h | 360 km |
Ariya (2WD) 87 kWh | 178 kW | 7,6 sek | 160 km/h | 500 km |
Ariya (AWD) 63 kWh | 205 kW | 5,9 sek | 200 km/h | 340 km |
Ariya (AWD) 87 kWh | 225 kW | 5,7 sek | 200 km/h | 460 km |
Ariya (AWD) 87 kWh Performance | 290 kW | 5,1 sek | 200 km/h | 400 km |
Ännu finns inga helt klara priser för Nissan Ariya. Nissan kunde dock berätta att det finns en tydlig målsättning. Den är ett startpris på för grundmodellen på strax över 500 000 kronor. Det kunde alltså röra sig om 510 000 eller möjligtvis 520 000 kronor. Det övre pristaket landar på omkring 700 000 kronor. Det är också en europeisk gemensam målsättning att hålla bilen välutrustad, redan i grundutförandet.
Kommentera