Kia EV9 är den sydkoreanska biltillverkarens nya, rymliga toppmodell. Jag åkte till Frankfurt för en statisk förstahandsvisning av den nya elbilen och jag måste säga att jag är imponerad.
Det första jag slås av är att Kia EV9 är en stor bil. Det är kanske inte så konstigt. Kia har inhyst sex eller sju sittplatser beroende på konfiguration och den har dessutom två väl tilltagna lastutrymmen bak och fram.

Kia EV9 bygger på Hyundai-koncernens E-GMP-plattform som bland annat också ligger till grund för Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5. Plattformens paradgren är utan tvekan snabbladdningen som kommer göra EV9 tillsammans med sina väl tilltagna utrymmen till en riktigt bra långfärdsbil för stora familjer.
Att ladda det 99,8 kWh stora batteriet från 10 till 80 procent ska vara möjligt på 25 minuter. Man får då en räckvidd på upp till 497 kilometer (WLTP). Det är toppmodellen Kia EV9 GT-Line som är först ut på den svenska marknaden. Modellen är fyrhjulsdriven med en totaleffekt på 282 kW (384 hk).
Exteriör
Exteriören är kantig med skarpa linjer med flera designinslag som följer samma manér. Det skapar ett kraftfullt utseende och stadigt intryck. Min samlade bedömning är att det här är riktigt tilltalande. Formatet står i direkt kontrast till de allt mer rundare och böljande formerna vi ser på många nya bilar idag.


Trots det stora formatet är Kia EV9 relativt aerodynamisk. Luftmotståndskoefficienten ligger på 0,28. Kia EV9 mäter 5015 mm i längd, 1980 mm i bredd och 1780 mm i höjd.
Interiören
Precis lika stor som EV9 är på utsidan är den också på insidan. Här finns det goda möjligheter att sitta bekvämt i riktigt sköna ventilerade och vida justerbara stolar med gott om utrymme både bak och fram oavsett storlek på passagerare. Även om den tredje stolsraden så klart kan göras trång, om de i det främre baksätet väljer att skjuta bak sina stolar för långt.

De raka linjerna från exteriören följer på ett bra sätt in i interiören. En tydlig och skarp linje löper längs hela instrumentpanelen. Här finns en rad omsorgsfullt valda knappar i en mix av fysiska knappar för klimatreglering och stilfullt integrerade haptiska snabbknappar för att växla vyer på pekskärmen.

Utmanar med smarta funktioner
Kia har inga ambitioner att EV9 ska placera sig långt upp i ett premiumsegment även om man vill utmana en storleksklass som ofta förknippas med premiummodeller som Audi e-tron, Volvo EX90 eller Mercedes EQS SUV. Materialvalen i kupén är ändå bra, och håller en nivå som ger ett gott helhetsintryck.

Det är uppenbart att Kia har låtit kreativiteten flöda. Kia försöker utmana genom praktiska och spännande lösningar som vi annars inte ens hittar i de absoluta toppsegmenten av premiumbilar. Stolarna på den andra raden kan roteras 180 grader för att skapa en lounge-miljö där man kan umgås med de i baksätet (när bilen står still).
I bakdörrarna finns inbyggda solskydd och den lättillgängliga placeringen andraradens USB C-uttag på sidan av förarstolarna är briljant. Kia EV9 har också V2L vilket gör det möjligt att mata ström ur batteriet genom en vanlig väggkontakt. Varför har inte alla elbilar det?

Eller vad sägs om en utdragbar låda i baksätet, som också kan dubblera som ett litet fikabord? Bland andra smarta lösningar finns också en dedikerad klimatkontroll i baksätet, med egna fläktutblås i taket som styrs av ett eget HVAC-system som kan kopplas bort om baksätet är tomt för att spara energi.

Praktiskt är också bagaget som rymmer 312 till 333 liter beroende på om man väljer det 6- eller 7-sitsiga alternativet. Golvet går nästan att fällas helt plant vilket skapar ett väl tilltaget lastutrymme.
Fram finns också en frunk som rymmer 52 liter. Den kan öppnas med antingen en knapp i bilen, mobilappen eller med fjärrkontroll. Borta är den stora spaken under ratten som för tankarna till en era av förbränningsmotorer. På kroken får Kia EV9 GT-Line dra 2500 kilo.
Ett pris som ej är premium
Kia har som mål att de svenska leveranserna ska starta mot slutet av det här året. Priserna kommer antagligen någon gång efter sommaren, men under en intervju med Sjoerd Knipping, Vice President Marketing & Product på Kia fick vi en första indikation på tankarna bakom hur Kia EV9 ska placera sig.
Först behövde vi dock bena ut frågan om vad ett premiummärke är:
– Jag tror att vi kommer väldigt nära med EV9. Och då kan man undra, vad pratar man om när det gäller premium? Är det bara en image? Det är en sak. Det är klart att några av de befintliga premiummärkena har en mycket längre meritlista än oss. Vi lanserade här i Europa för 30 år sedan, aldrig med avsikten att bli ett premiummärke, inledde Sjoerd Knipping.
– Premium kan också ses i termer av du vet, hur de skiljer sig i termer av teknik. EV6 skulle jag säga fortfarande, och uppenbarligen går utvecklingen framåt i denna EV-arena, men den erbjuder fortfarande premiumteknik jämfört med några av premiummärkena. När jag laddar min EV6 gör jag det snabbare än många av de premiummärken som jag möter vid Ionity-laddningsstationerna, fortsatte Sjoerd Knipping.
– Jag skulle säga att om vi lyckas att locka kunder från det segmentet oavsett vad de kör idag, skulle det vara en komplimang till varumärket och till EV9 såklart, sa Sjoerd Knipping.
– Du kommer att se när vi tillkännager priser senare i år var vi exakt kommer att placera den. Jag tycker att det är rättvist att säga att det inte kommer att vara på premiumsidan av segmentet, avslutar Sjoerd Knipping.
Kommentera