Till hösten kommer Kia EV4 till Sverige, jag har kollat in den nya elbilen som Kia beskriver som en ”atletisk allt i allo” och jag är imponerad. Kia EV4 kommer både som halvkombi och sedan. Den ena känns klockren och en andra är lite unik.
Halvkombin känns som det givna inslaget för oss i Sverige och Europa, och det tror Kia också till den grad att man lägger produktionen i Slovakien. Det medan sedanen kommer att tillverkas i Kias hemland Sydkorea.
Men låt oss fokusera på halvkombin först som mäter 4,43 meter i längd, 1,86 meter på bredden och 1,49 meter på höjden och placerar sig i ett C-segment. Den följer det konventionella formatet för en halvkombi, men jag tycker att Kia på ett läckert sätt satt en tydlig egen prägel på EV4 genom detaljarbetet med linjerna.

En låg front skapar ett mjukt intryck som förstärks av kraftiga hjulhus och stundtals ganska skarpa linjer. Jag tycker det fungerar riktigt bra och EV4 är riktigt fräck.
Tittar vi bak ser vi den typiska halvkombi-luckan som ger ett bra tillträdde till bagageutrymmet som lastar 435 liter upp till ryggstödets överkant. Ovanför kan vi möjligt gömma något extra skrymmande om vi plockar bort insynsskyddet.

I bagaget finns också en liten gömma under golvet, praktiska lastkrokar och ett baksäte som kan fällas enligt 40-60.
Låt oss hoppa över till sedanen. Den sticker ut och är betydligt längre med sin längd på 4,73 meter. Bagaget är volymmässigt större med en lastvolym på 490 liter men bakluckan är så klart mindre av typen brevinkast.


På sedanen träder den aerodynamiska formen tydligt fram. En låg platt nos och ett sluttande bakparti ska göra EV4 effektiv med ett Cd-värde på 0,23. Formspråket känns väldigt unikt, och jag gillar det eftersom det skiljer sig från mycket annat på marknaden.

Klart är att båda varianterna av Kia EV4 kommer att sticka ut och vara synliga på vägarna, men av helt olika anledningarna. EV4 kommer sticka ut som ett praktiskt och lite fräsigt inslag medan sedanen kommer vara lite mer förtrollande.
Interiören

Interiören i Kia EV4 känns bekant och delar mycket med sina syskon. Här är det fokus på en digital upplevelse som kombinerar fysiska reglage.
Materialen i interiören känns bra, och jag tycker att de olika ytorna sammanfogas på ett elegant vis. Kontrasterande smådetaljer och ljuskällor skapar ett ytterligare djup som förhöjer upplevelsen. I mitten fram finns en rymlig mittkonsol med mycket förvaring och fack imponerar.
Jag är 191 centimeter lång och sitter bra i framsätet, däremot var takhöjden i baksätet för låg. Där slog jag huvudet i taket i både halvkombin och sedanen.
Tekniska specifikationer
Kia EV4 kommer med två olika storlekar på batteriet. Ett batteri på 58,3 kWh i ett Standard Range-utförande och ett större batteri på 81,4 kWh som Long Range. Räckvidden för sedanen är 430 respektive 630 kilometer (WLTP) medan räckvidden på halvkombin landar på 410 respektive 590 kilometer (WLTP). Att ladda från 10 till 80 procent ska vara möjligt på runt 30 minuter.
EV4 blir framhjulsdriven och drivs framåt av en motor på 150 kW (204 hk). Med det mindre batteriet klarar bilen sprinten 0 till 100 km/h på 7,4 sekunder och med det större batteriet görs sprinten på 7,7 sekunder. Toppfarten är 170 km/h. V2L och V2G är givetvis standard på EV4.
Sammanställning
Eftersom Kia inte avslöjat något om priserna så känns det oerhört svårt att uttala sig om helheten. Men EV4 placerar sig gissningsvis norr om EV3 prismässigt. Den är med sin 400-voltsvariant av E-GMP-plattformen mer tekniskt lik EV3 än sina större syskon EV6 och EV9.
Allt som allt gillar jag ändå paketeringen. Det är kul att se en elbil som är lite lagom stor – och en bilmodell som ändå blir relativt unik i sitt segment. Försäljningen och leveranserna av Kia EV4 kommer att starta under hösten.
Kommentera