En första titt på el-kombin Nio ET5 Touring och el-suven Nio EL6

Igår kväll invigde Nio två nya elbilar under pompa och ståt i Göteborg. Kvällens höjdpunkt var kanske den eldrivna kombin Nio ET5 Touring. Eldrivna kombibilar är det nämligen snålt om. Den andra bilen tar formen av en mellanstor suv, Nio EL6.

Jag var på plats under premiären och kunde kolla in de två nyheterna och fick också tillfället att känna på Nio-gemenskapen tillsammans med kunder och andra gäster som utöver bilarna kunde avnjuta råbiff, bubbel och musik. Nio vill sälja mer än bara bilar, som Nio-ägare blir man också medlem i en gemenskap med evenemang och träffar.

Elkombin ET5 Touring

Nio ET5 Touring är alltså den unika i sammanhanget. I grunden är det exakt samma bil som sedanen Nio ET5 som lanserades tidigare i vår. Enkelt sagt har Nio bara höjt upp akterdelen efter C-stolpen. Den nya taklinjen är sluttande bakåt för att bevara de aerodynamiska egenskaperna. Luftmotståndskoefficienten är 0,25 vilket exempelvis är snäppet vassare än kombiversionen av Porsche Taycan (0,26).

Undertecknad provsitter bagaget i Nio ET5 Touring.

Bagaget rymmer 450 liter, med ytterligare ett fack på 42 liter under golvet. Sätena går att fälla enligt 40/20/40-principen vilket också gör den till en praktisk lastare till skrymmande föremål. När sätena är fällda kan ET5 Touring lasta upp till 1500 liter och det finns också fästen för lastgaller. Dessutom finns det en dragkrok med en dragkapacitet på 1400 kilo, och taklast är tillåten upp till 75 kilo.

Lastar nästan som en Volvo V60.

I bagaget finns också en hel del praktiska lösningar med krokar för väskor och fästen till lasten. Pricken över i:et är den löstagbara interiörbelysningen i lastutrymmet som kan fungera som en ficklampa. Perfekt för de människor med en aktiv livsstil som Nio vill tilltala.

ET5-serien är den minsta av Nios elbilar idag. Kupéutrymmet är därefter också. Fram är det inga problem att få plats på längden eller höjden även om det inte är tal om några övergenerösa utrymmen. Storleksmässigt för den tankarna till Volvo V60.

Baksätet är betydligt mer komplext. Det finns en bra tilltagen takhöjd till följd av kombikarossen, borta är den inkräktande takbalken som sedanmodellen dras med. Avståndet mellan sitsen och golvet är däremot litet och jag hade svårt att få in fötterna under stolen framför mig.

Att Nio har en känsla för design och material råder det ingen tvekan om. Både exteriört och interiört är ET5 Touring välgenomarbetad, med snygga linjer och materialval. Det finns en märkbart hög kvalitetskänsla även i Nios instegssortiment vilket ET5 tillhör.

Förarmiljön känns igen från märkets tidigare modeller och är identisk med sedanmodellen. Här står en central skärm i fokus för infotainmentsystemet som kompletteras av röststyrda AI-assistenten Nomi som sitter på instrumentbrädan.

Specifikationer Nio ET5 Touring

Nio ET5 Touring är fyrhjulsdriven med en främre motor som levererar 150 kW och en bakre på 210 kW. Totaleffekten är 360 kW (489 hk) och bilen klarar 0 till 100 km/h på 4,0 sekunder. Att sedan bromsa ner igen ska den klara på 33,6 meter, ett resultat som Nio är särskilt stolta över.

Modellen har precis som Nios övriga modeller ett utbytbart batteri. Här erbjuder Nio antingen ett batteri på 75 kWh med en räckvidd på 435 kilometer (WLTP) eller ett större 100 kWh-batteri med en räckvidd på 560 kilometer (WLTP).

Nio erbjuder också flera olika typer av ägandeformer. Nio ET5 Touring kostar från 706 000 kronor med det minsta batteriet. Som alternativ kan man köpa bilen, och hyra batteriet. Då är bilens pris 576 000 kronor och en månadshyra på 1799 kronor tillkommer för det lilla batteriet. Den tredje ägandeformen är att prenumera på hela bilen, då startar månadskostnaden på 12 459 kronor.

Fler batteribytesstationer

Nios elbilar kan snabbladdas med effekter på upp till 140 kW (75 kWh) eller 125 kW (100 kWh) men det primära fokuset ligger på batteribyten. Nio menar att detta är rätt väg framåt. Dels går det snabbare att ”ladda om” bilen under långresor. Men det handlar också om att ge bilen, och batteriet två separata liv, berättade den svenska VD:n Mattias Lundgren på plats. De två blir då inte knutna till varandra om en av parterna fallerar.

Nio har idag fyra Nio Power Swap Stations där Nio-förare kan byta batterier. Dessa finns i Mantorp, Varberg, Mariestad och Kungälv. I sommar öppnar också ytterligare tre stationer, en i Enköping och två i Stockholm. Steget därefter är att öppna fler stationer på vägarna mellan Malmö-Stockholm-Göteborg men också inne i städerna. Efter det kommer expansionen fortsätta över Sverige.

Kvällens andra nyhet: Nio EL6

Samtidigt visade Nio också upp suven Nio EL6 som placerar sig strax under den redan lanserade Nio EL7. Storleksmässigt för den tankarna till en rymlig Volkswagen ID.4 eller Nissan Ariya men med en högre premiumkänsla. Här är interiören, som fortfarande följer samma Nio-formspråk, betydligt mer påkostad. Här var trivsel och komfortfaktorn hög.

Utrymmen är generöst tilltagna med en bra takhöjd och gott om benutrymme på alla platserna – både fram och bak. Till skillnad från ET5 är det här långt ner till golvet i baksätet vilket gör att man kan sitta bekvämt även som lång.

Även EL6 är fyrhjulsdriven, med samma drivlina som ET5. En motor fram på 150 kW och en bak på 210 kW med en totaleffekt på 360 kW (489 hk). 0 till 100 km/h klarar den på 4,5 sekunder.

Bagaget lastar 668 liter, och de bakre sätena här kan också fällas med en 40/20/40-layout, då blir lastvolymen 1 430 liter. Dragkroken på EL6 får dra 1200 kilo.

Även EL6 kommer med samma typ av batteribytesteknik som Nios andra modeller, och erbjuds i två storlekar. 75- respektive 100 kWh. Räckvidden blir då antingen 403 eller 529 kilometer enligt WLTP.

Priserna för modellen med det mindre batteriet startar på 769 000 kronor. Vid köp av bilen med batterihyra startar priserna på 639 000 kronor med en tillkommande månadskostnad på 1799 kronor. Att prenumerera på hela bilen kostar från 13 099 kronor per månad.

Bonusvideo:

Christoffer Gullin från Guiden om elbil var också på plats under premiären och summerar den väldigt bra i kombination med flera intressanta intervjuer. Hans reportage kan du se i videon nedanför:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.