En första jämförelse av Hyundai IONIQ 6 och Tesla Model 3

I förra veckan fick vi de officiella WLTP-siffrorna för Hyundais nästa elbil IONIQ 6. De visar att nya IONIQ 6 kommer bli en mycket energieffektiv elbil. Det är också det som Hyundai strävat efter och återspeglas inte minst av den aerodynamiska karossen.

Det ligger nära till hands att jämföra Hyundai IONIQ 6 med Tesla Model 3. Model 3 är nämligen idag en av marknadens mest effektiva elbilar och de två modellerna spelar i samma segment.

Storleksmässigt är IONIQ 6 ungefär 16 centimeter längre än Model 3 och har en hjulbas som är 7,5 centimeter längre. Skillnaderna i bredd och höjd är dock mindre, även om IONIQ 6 också är ett par några centimeter större på dessa mått.

Kanske räcker det för att IONIQ 6 ska få ett bredare och rymligare baksäte? I en Model 3 är det nämligen trångt för tre vuxna.

Båda bilarna är designade för att vara hala och låta luften sippra förbi så effektivt som möjligt. IONIQ 6 är dock något mer aerodynamisk än Model 3. Luftmotståndskoefficienten är på 0,21 cd hos IONIQ 6 medan Model 3 mäter in på 0,23.

IONIQ 6Model 3
Längd4855 mm4 694 mm
Bredd1880 mm1849 mm
Höjd1495 mm1443 mm
Hjulbas2950 mm2875 mm
Bagage?561 liter
Frunk?88 liter

Hyundai har ännu inte delat med sig av några officiella siffror på lastvolymen för bagaget. IONIQ 6 får antagligen inte heller någon frunk (bagage fram) så det återstår att se om IONIQ 6 kommer kunna lasta mer.

Även om Tesla Model 3 har ett relativt rymligt och djupt bagage så är öppningen ganska liten, vilket ofta har väckt kritik. Visningar av tidiga prototyper indikerar att även IONIQ 6 får en liten öppning av Model 3-typ.

Prestanda

Tesla Model 3 finns idag i tre versioner: Standard Range, Long Range och Performance. Där de två sistnämnda är fyrhjulsdrivna. IONIQ 6 kommer med en bakhjulsdriven Standard Range. När det kommer till Long Range-modellerna så erbjuder Hyundai både bakhjulsdrivet och ett framhjulsdrivet alternativ.

Hyundai har valt att prioritera effektivitet och det betyder att man är återhållsamma med motoreffekten. Det blir ingen Performance-variant. IONIQ 6 är dock inte långsam, även om Model 3 erbjuder mer prestanda även i grundmodellerna. Hyundai har dock visat upp ett koncept från prestandadivisionen Hyundai N men det är inte bekräftat för produktion.

Hyundai IONIQ 6
Long Range AWD
Tesla Model 3
Long Range AWD
Hyundai IONIQ 6
Long Range RWD
Batteri77,4 kWh82 kWh77,4 kWh
Effekt239 kW (325 hk)324 kW (441 hk)168 kW (228 hk)
Räckvidd583 km602 km614 km
0–100 km/h5,1 s4,4 s7,0
Förbrukning15,1 kWh/100km14,7 kWh/100km14,3 kWh/100km
Topphastighet190 km/h233 km/h190 km/h

Genom att prioritera ner motoreffekt så lyckas Hyundai sänka förbrukningen och erbjuda en god räckvidd, trots ett mindre batteri. Det blir tydligt på den bakhjulsdrivna Long Range-versionen som får imponerande låg förbrukning.

Om vi jämför de två Standard Range-varianterna så imponerar förbrukningen ännu mer. Här kommer Hyundai under 14 kWh/100 km i de officiella mätningarna. Tesla Model 3 Standard kan ändå erbjuda längre räckvidd och mer prestanda enligt WLTP, men batteriet är också en aning större.

Hyundai IONIQ 6
Standard 2WD
Tesla Model 3
Standard 2WD
Batteri54 kWh60 kWh
Effekt125 kW (170 hk)208 kW (283 hk)
Räckvidd429 km491 km
0–100 km/h8 s6,1 s
Förbrukning13,9 kWh/100km14,4 kWh/100km
Topphastighet190 km/h225 km/h

Laddning

De båda bilarna är utrustad med en ombordladdare på 11 kW för AC-laddning hemma eller vid publika destinationsladdare. Tesla Model 3 är också en snabb snabbladdare med en effekt på upp till 250 kW medan IONIQ 6 ska klara upp till 233 kW. IONIQ 6 lär ändå vinna den grenen (på sikt).

IONIQ 6 är baserad på elbilsplattformen E-GMP från Hyundai som är notoriskt känd för att kunna ladda snabbt under optimala förhållanden. Att ladda Long Range-versionen från 10 till 80 procent ska ta 18 minuter, motsvarande Model 3 Long Range behöver 25 minuter för att ladda inom samma intervall.

Det kommer dock vara ett jämnt lopp. Tesla har under lång tid optimerad laddningsupplevelsen hos Model 3 och integrerat den väl i bilen. Navigationen sköter planeringen av laddstopp, batterinivå, förvärmning och bevakar beläggningen på de egna snabbladdarna. Hyundai kommer troligtvis behöva skruva på reglagen genom mjukvaruuppdateringar innan man kan garantera lika många laddstopp under optimala förhållanden. Det finns dock ingen anledning till att avskräckas, det kommer.

Interiör

Interiört har Hyundai IONIQ 6 blivit betydligt modernare än till exempelvis Hyundai Kona men samtidigt är interiören ordentligt nedtonad mot IONQ 5 där man kanske vågade ta ut svängarna lite mer. Men det behöver så klart inte vara negativt.

Tesla har som bekant tagit allt snäppet längre i form av betydligt mindre knappar och reglage och mindre utsmyckningar i allmänhet. Vad man föredrar här skulle jag helt och hållet säga är en smaksak.

Även om det inte finns några officiella siffror kring måtten på IONIQ 6s baksäte så tyder mycket på att det blir rymligare än i Model 3. Uppgifter från de som haft möjlighet att provsitta IONIQ 6 styrker det. Det här är en punkt som det finns en anledning till att återkomma till vid ett senare skede. Det kan bli ett stort plus om IONIQ 6 är betydligt rymligare.

Svenska priserna

Tesla Model 3 Standard Range är idag prissatt från 629 990 kronor i Sverige. Long Range-varianten kostar 707 990 kronor. Vilka priser Hyundai kommer att sätta på IONIQ 6 är inte klart.

Tidningen Car & Driver förväntar sig att IONIQ 6 kommer att kosta strax över IONIQ 5 som idag startar på 524 900 kronor i Sverige. Om Hyundai kan hålla priserna under Tesla Model 3 kommer IONIQ 6 definitivt ”på pappret” kunna utmana rejält.

Det finns alla anledningar till att återkomma efter att jag haft möjligheter att provköra IONIQ 6.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.