Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Elbilen Volkswagen ID.3 närmar sig sin lansering i samband med motormässan i Frankfurt i mitten på september. Samtidigt har Volkswagen under de senaste veckorna vara ganska öppna om den kommande ”folk-elbilen”. Men vad vet vi om elbilen Volkswagen ID.3?

Vi sammanfattar här. Volkswagen ID.3. har beskrivits som en rymlig Volkswagen e-Golf. Och i takt med att allt fler bilder visats upp har vi också sett att likheterna med Golf är ganska omfattande. Men en längre hjulbas än klassiska Golf gör bland annat bilen något rymligare i kupén.

Officiellt har Volkswagen endast visat upp en färgglad zebra-maskerad ID.3, men de har provkört bilen med en mycket begränsad svart maskering under de senaste veckorna vilket gjort att vi få en liten mer transparent syn på den.

Skärmdump: Twitter/GregKable

De som fått provköra Volkswagen ID.3 har varit mycket imponerande. Bilen är tyst och bekväm att köra. Eftersom bilen är bakhjulsdriven har den också en snäv svängradie, vilket är extremt praktiskt i stadsmiljö.

Finns det ett svenskt pris på Volkswagen ID.3?

Nej, inte än. Volkswagen ID.3 kommer i sin grundversion att vara prissatt från €30 000. Den modell som lanseras först – ID.3 1st, och tillverkas i en begränsad utgåva på 30 000 elbilar kommer kosta strax under €40 000. En översättning till svenska priser får vi vänta med till avtäckningen i september.

Denna första utgåva av ID.3 kommer med en nettobatterikapacitet på 58 kWh vilket ska ge en räckvidd på omkring 420 km. Ytterligare två batteripaket kommer längre fram, ett mindre på 48 kWh som ska ge en räckvidd på 330 km och ett större på 77 kWh som ska ge en räckvidd på 550 km.

Laddning av ID.3

Volkswagen har låtit storleken på batteripaketen styra laddningskapaciteten, både AC-laddning hemma och DC-laddning på snabbladdare:

  • Lilla batteriet: 7,2 kW AC / 50 kW DC
  • Mellersta batteriet: 11 kW AC / 100 kW DC
  • Största batteriet 11 kW AC / 125 kW DC

En titt i bilen

Volkswagen har ännu inte låtit oss titta så nära i elbilen ID.3. VW Österrike släppte häromdagen några bilder på interiören, som även om de var hårt beskurna. Vi ser likheter med den redan uppvisade syster-elbilen Seat el-Born.

Men hur lika de blir varandra är oklart, de som fått provköra Volkswagen ID.3 har gjort det i bilar som haft det mesta av instrumentpanelerna övertäckta med filtar och också fått information att den finish och materialval de ser på interiören inte är den slutgiltiga.

Vi vet att ID.3 inte får en frunk, som många andra elbilar har. Huven är betydligt kortare än traditionella bilar, och i detta utrymmet finns endast elektronik. Kupén är rymlig – och kan även husera längre förare utan problem. Baksätet är rymligt för klassen – men en fullvuxen person kanske börjar skruva på sig efter en längre åktur.

Baksätet går att fälla i enligt 40/60-principen och då får man ett oerhört rymligt lastutrymme som kan svälja en hel del. I mittensätet finns också en skidlucka.

Lastutrymmet bak är ungefär 10% rymligare än en Golf, och har bland annat ett dolt fack för laddkablar under golvet. I det dolda facket hittar man också en dragkrok, som dock endast ämnad för till exempel cykelhållare, och får max hålla 75 kg.

Bäddar för succé

Flera som provkört elbilen har hyllat den. Däribland norska Elbil24 som var en av de första som fått provköra elbilen. Till de 30 000 som förbeställer en ID.3 innan avtäckningen i september har Volkswagen lovat att leverera bilen under 2020.

Lyckas man med detta, har man bäddat för en succé, menar Elbil24, och då har de som satt sig på listan blivit vinnare. Alla andra som kommer hoppa på vågen efter succén får snällt ställa sig i kön.

Och det är väl där utmaningen ligger för Volkswagen. Att leverera. Volkswagen vill göra en om sin succé och lansera en folkbil, likt de lyckades med ”Bubblan” för 85 år sedan. Men det hänger på att man kommer kunna leverera – för specifikationsmässigt är ID.3 en elbil som har potential och kan utmana konkurrensen.