Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Halvvägs igenom 2019 redovisade Tesla sin andra kvartalsrapport för året. Tesla nådde rekord försäljningsmässigt på 95 200 elbilar för andra kvartalet, men visade ändå en stor förlust, enligt plan. Orsaken är stora investeringar.

En av investeringarna som görs är Teslas bygge av en fabrik i Kina, som kommer öppna senare i år. Fabriken har byggts i rekordfart, dygnet runt med start i början på året. Fabriken i Kina är tänkt att förse den inhemska marknaden med bilar. Idag tillverkas alla Tesla i USA och skickas världen över.

Annons

Men också Europa ska få en fabrik inom de närmsta åren, belyste Elon Musk. Redan för ett år sedan gick Tesla ut med att de vill bygga en fabrik i Europa, då helst i Tyskland, med närhet till Franska gränsen och Beneluxländerna.

I samband med kvartalsrapporten belyste Elon detta ytterligare.

– Vår plan är att tillsvidare förse Europa med bilar från Fremont i Kalifornien tills dess att vi har en europeisk Gigafactory i funktion. Men… det är nog inte förrän 2021 som vi har igång en Gigafactory i Europa, sa Elon Musk.

I slutet på det här året kommer Tesla att besluta om plats för fabriken, upplyste man. Tesla har idag flera små fabriker i Nederländerna, som slutmonterar de sista bitarna på varje Tesla som kommer till Europa. På så viss kan man importera bilarna till Europa som reservdelar med lägre tullavgifter.

Att slippa EU-tullarna är också argumentet för varför man på sikt vill anlägga en hel fabrik i Europa.