Video: Electrifying har provkört nya elbilen Honda e:Ny1

Under våren har Honda smugit ut sin nya elbil e:Ny1. En elbil som bygger på en helt ny plattform (e:N Architecture F), som ska leda Hondas elektrifiering framåt. Den är en av tio elbilar som Honda ska lansera fram till 2030.

Det är egentligen Hondas andra elbil, men det här är den första volymmodellen. Det betyder en elbil som inte är riktigt är lika utsvängd som den söta elbilen Honda e, som kanske faller på sitt höga pris genom all teknik och påkostade finesser som gömmer sig i den.

Honda e:Ny1 tar formen av en SUV i det mellanstora B-segmentet och ska tilltala en yngre målgrupp. Honda vill förmedla en ”djärv och sofistikerad” design som också visar vägen framåt för Hondas nya identitet.

Första provkörningen

Nu har den första brittiska pressen haft möjlighet att provköra Honda e:Ny1 och med det får vi en första bild av den nya elbilen. Nedan kan du se Electrifyings första titt och provkörning:

De första reflektionerna är väl att Honda e:Ny1 inte är någon direkt kioskvältare. Honda e:Ny1 är framhjulsdriven med en motor på 150 kW (204 hk) och tar bilen från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder. Vilket ändå får ses som godkänt och fullt tillräckligt.

När det kommer till räckvidden är den dock överraskande låg. Ett batteri på 68,8 kWh ska ge en räckvidd på upp till 412 kilometer (WLTP) och snabbladdningseffekten imponerar kanske inte heller.

Att ladda från 10 till 80 procent tar omkring 45 minuter, det med en maximal effekt på 78 kW. Löften från Hondas sida är dock en väldigt plan laddkurva, där höga laddeffekter ska kunna uppnås under hela laddningen. Men faktumet kvarstår – det är ingen bil som kommer göra sig snabb på de längre resorna då det tar tid att fylla upp hela batteriet.

Interiört tycks ändå Honda e:Ny1 imponera, med gott om utrymme både fram och bak. Förarmiljön beskrivs som inbjudande och trevlig, med fina materialval och smarta lösningar. Dock får den stora pekskärmen, och avsaknaden av fysiska reglage en viss kritik. Körningen beskrivs dock som trevlig och tyst vilket ger en bil som är bekväm att köra.

De svenska priserna för basmodellen av Honda e:Ny1 startar på 530 100 kronor och den mer utrustade Advance-modellen startar på 570 100 kronor. Just prissättningen är något som reportern reagerar på, den kostar som en Tesla Model Y. Vilket så klart ställer till det, summerar reportern.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.