Den franska laddningsoperatören Electra har funnits sedan 2021 och är idag etablerat i nio europeiska länder med nästan 500 stationer. Laddningen ska vara tillgänglig men också erbjuda en hög effekt upp till 400 kW.
Utrullningen har alltså gått snabbt. Men Electra lämnar inget åt slumpen. Under det senaste året har man dessutom arbetat på ett helt nytt koncept som premiärvisades på motormässan i Paris förra hösten. Det handlade om att skapa igenkänning men också synliggöra laddstationerna.
Därför tog Electra fram den nya informationsbäraren Electraline som är en utsmyckning och en unik skyltning som bidrar till att synliggöra stationerna på långt håll. Pelarna är också funktionella och kan visa budskap med information som tillgänglighet, effekt och pris.

Electra menar att detta är stationer som vägleder användaren genom hela laddningsprocessen med tydlig information under alla steg i laddningen. Under laddning visas exempelvis realtidsstatus på skärmarna och högtalare kan ge feedback vid varje steg.
Dessutom inkluderar Electraline belysning och kameror för ökad säkerhet på platsen.

För att göra upplevelsen roligare erbjuder också Electra små spel och quiz som kan spelas både i laddningsappen men också på pekskärmen på platsen. I spelen kan man vinna rabatter på den pågående laddning.

Den första stationen baserad på det nya konceptet öppnade denna sommaren i Belgien.
Att ladda hos Electra kostar 0,54 euro vid drop-in eller 0,29 euro vid en månadsprenumeration på 20 euro per månad.
















Kommentera