Skotska biltillverkaren Munro Vehicles lanserar snart sin terrängdrivna elbil Munro Series-M. Idag har företaget visat upp en ny produktionsversion av bjässen. Den inkluderar en rad visuella uppdatering från det tidiga konceptet, men också ett skifte i batterikemi som medför flera förbättringar.
Munro har valt att gå från ett NCM-batteri till ett mer slittåligt och koboltfritt LFP-batteri. Det kommer ge snabbare laddning med en effekt på upp till 160 kW mot tidigare 70 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska 30 minuter.
Räckvidden blir också längre med den nya batteritekniken. Från tidigare 225 kilometer till 320 kilometer. Förutsätt att man håller sig på asfalten, förtydligar Munro. I tuff terräng blir den kortare. Men Series-M ska så klart lämpa sig för terrängen och är permanent fyrhjulsdriven. Motoreffekten är på mellan 170 kW och 280 kW beroende på utförande.

Intresset för Munro Series-M uppges vara stort. Munro hävdar att man har försäljningsavtal på plats för åtta ”pilot”-exemplar av Series-M som är planerade för produktion i slutet av 2023 och ytterligare 221 fordon mellan 2024 och 2025.
– Vår omedelbara prioritet är att leverera Series-M pilotfordon till tidiga kunder för att bevisa att vår idé håller. Våra produktionsklara fordon kommer sedan i mitten av 2024, och vi planerar att successivt öka produktionen till 2 500 fordon per år till 2027, berättar Russell Peterson, VD för Munro Vehicles.

Parallellt med det har Munro också dragit igång en crowdfunding-kampanj för att snabbare kunna påskynda tillväxtplanerna. Man vill helt enkelt dra nytta av det ”stora kundintresset” och säkra mer produktionskapacitet och kunna anställa fler personer för att tidigare kunna leverera de första produktionsklara bilarna. Målet är att dra in motsvarande 20 miljoner kronor under oktober.
Kommentera