Eldrivna superbilen Fisker Ronin: ”Framtidens superbilar mullrar inte, de handlar om att höra fåglarna”

Tre motorer, 1000 hästkrafter och 1000 kilometer räckvidd. Det är målet med Fiskers nya tuffa el-cab Fisker Ronin. Natten till idag visade Fisker upp flera av sina elbilar som är på gång.

– En eldriven superbil som skapar känslor, tidlös, modern och prestanda. Något som verkligen kan få hjärtat att bulta, och vi kommer tillverka den, sa Henrik Fisker VD, för Fisker under presentationen.

Henrik Fisker intill Fisker Ronin.

Fisker Ronin kommer att fungera som en teknikbärare för Fisker, och påskynda utvecklingen av den tekniken som ska leda till hållbarare och mer effektiva elbilar i framtiden. Modellen kommer med sina 1000 hästkrafter att klara 0 till 96 km/h (0-60 mph) på runt två sekunder.

En räckvidd på närmare 1000 kilometer ska sätta körningen i fokus. Det ska inte handla om att planera sin resa, utan om att bara ha kul och köra. Man ska enkelt kunna ta sig från Paris till San Tropez utan att tänka för mycket.

– Du vill bara ha kul, inte tänka på när du måste stanna, menar Henrik Fisker.

Med Ronin tar Fisker idéen med bärande batteripaket till nästa nivå. Istället för att integrera en ”batterilåda” som en del av konstruktionen, har man integrerat de enskilda battericellerna direkt i karossen. Det ska säkerställa en superbils prestanda och en ultimat körupplevelse.

– Framtidens superbilar handlar inte om mullrande motorer. De handlar om att köra, höra fåglarna och njuta av naturen, förklarade Henrik Fisker.

På frågan om man verkligen behöver den här prestandan, svarade Henrik:

– Låt oss säga att du kör på autobahn i Tyskland. Du blir jagad av ett internationellt kriminellt syndikat, då vill du komma iväg snabbt!

Priset för Fisker Ronin kommer att starta på runt fyra miljoner kronor och lanseringen är planerad till 2025.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.