Den första säsongen av helt eldrivna STCC är precis avklarad och Tesla-föraren Mikael Karlsson är ny STCC-mästare. Det var en dramatisk finaldag med ett par rejäla avåkningar och ett spännande avslut på säsongen. Helt i kontrast till säsongsstarten.
Starten av helt eldrivna STCC var inget som imponerande på mig. Bland betongsuggor på en parkeringsplats bakom Ullevi fick vi se förarna tävla mot klockan. Inte alls den typen av spänning som jag vill se inom motorsport.
Men sedan dess har säsongen återhämtat sig med riktiga lopp på riktiga banor där bilarna tävlar direkt mot varandra. Helgens säsongsfinal hölls på Mantorp Park. En bana med både långa rakor och skarpa kurvor med goda möjligheter för förarna att plocka, eller tappa positioner.
Mest omtalad under dagen var Tobias Brink som i lördagens första race blev knuffad av banan och med kraft small in i barriären. Men som en kamp mot klockan lyckades Tobias och hans team få bilen reparerad och startklar till dagens andra race.

Det märktes att förarna var på helspänn och även dagens andra race blev inte helt utan incidenter. Två sammandrabbningar ledde till att två bilar fick bärgas av banan medan de övriga deltagarna, en del med rejält kantstötta bilar, kämpade vidare.
Helt elektrifierade STCC-bilarna skapar en helt annan känsla när bilarna tar sig fram på banan. När bilarna rusar förbi på rakan längs läktarna så ekar ljudet av de vinnande elmotorerna genom luften. När bromsarna slås på och däcktjutet skriker i kurvorna kan man nästa känna, se och höra hur föraren tänker bakom ratten.
Elektrifieringen ger helt nya element till motorsporten, och visst fungerar det. Det blev en spännande säsong och finalen på Mantorp Park blev ett värdigt avslut på årets första helt elektrifierade STCC-säsong någonsin.

Det är bara att gratulera Mikael Karlsson till STCC-mästartiteln på Mantorp Park. Nästa års upplaga av STCC har premiär i maj 2025. Det ser jag fram emot.
Kommentera