Eldrivna Porsche Macan får 630 hästkrafter och höga produktionsmål

Mot slutet av nästa år ska tillverkningen av en helt eldriven Porsche Macan starta. Idag tillverkar Porsche runt 80 000 Macan med förbränningsmotor.

I en intervju i tidningen Automobilwoche med Porsches produktionschef Albrecht Reimold får vi reda på att det finns lika generösa mål för el-Macan.

– På lång sikt planerar vi även att producera den helelektriska Macan i dessa volymer, säger Reimold till tidningen.

Han lägger också till att el-Macan kommer byggas parallellt med förbränningsmotorversionen under ungefär två års tid. Efter det kommer Porsche fasa förbränningsmotorn.

Kraftfull på ny plattform

Prototyp av Porsche Macan. Pressbild: Porsche

Den helt eldrivna Macan kommer bygga på koncernens nya plattform PPE (Premium Platform Electric). Den beskrivs som en kombination av det bästa från MEB-plattformen och J1-plattformen (som sitter i Porsche Taycan).

I en presentation om PPE framgår det att plattformen bygger på en 800 volts-drivlina med en batterikapacitet på 100 kWh. Den ska kunna leverera upp till 475 kW (636 hästkrafter) och snabbladdning ska vara möjlig med upp till 270 kW.

Även Audi som har en motsvarighet till Porsches första elbil Taycan i form av Audi e-tron GT kommer också erbjuda en motsvarighet till el-Macan. Den kommer få namnet Audi Q6 e-tron.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.