Ford Performance älskar att visa upp prestanda vid Pikes Peak International Hill Climb i USA. Ett utmanande lopp upp för de Klippiga bergen i Colorado. Banan är 20 kilometer lång och klättrar över 1 438 höjdmetrar.
Sedan några år tillbaka har Ford tävlat med eldrivna specialfordon baserade på den senaste tekniken från biltillverkaren. Man har satt rekord med allt från eldrivna transportbilar till att nu imponera med en eldriven Mustang döpt till Super Mustang Mach-E.
Bakom ratten satt racingföraren Romain Dumas som sedan 2018 innehar rekordet för en elbil i tävlingen. Det när han tog sig upp för berget i den eldrivna prototypen Volkswagen ID.R på tiden 7 minuter och 57 sekunder och 148 tusendelar.
I år rattade han Ford Super Mustang Mach-E packad med 1400 hästkrafter. Vägen upp är slingrig och luften är tunn vilket ställer höga krav på fordon. För den elektriska bilen är den tunna luften inte ett problem. Däremot krävs det ett omfattande paket med spoilers för att pressa bilen mot marken. Super Mustang Mach-E har en downforce på 2779 kg.
Blev ett kortare lopp

På grund av dåligt väder med en förhöjd risk för stenras kördes årets upplaga av Pikes Peak på endast en delsträcka av den ursprungliga banan. Det från den ordinarie startplatsen på 2 861 meter över havet upp till Glen Cove på 3 488 meters höjd. En stigning på 627 höjdmetrar.
Det är därför svårt att jämföra hur Mustangen presterande mot tidigare år. Men i årets upplaga blev den i alla fall den snabbaste eldrivna bilen. Det med en tid på 3 minuter, 42 sekunder och 252 tusendelar. Det blev den andra bästa tiden för dagen.
Efter loppet kommenterar Dumans att Ford antagligen hade haft bättre odds att vinna hela tävlingen om hela banan hade varit öppen: ”Men det är bergen som bestämmer”.
Vinnaren blev ultralätta racingprototypen Nova Proto NP01 med föraren Simone Faggioli som vann med tiden 3 minuter, 37 sekunder och 196 tusendelar.

Den näst bästa elbilen blev Hyundai IONIQ 5 N som gick i mål på tiden 4 minuter, 23 sekunder och 858 tusendelar med föraren Robert Walker bakom ratten.
I videon nedanför kan du se när Mustangen startar:
Kommentera