Eldrivna lastbilar det bästa för Bring

Brings nya ellastbil.

Logistikbolaget Bring har varit tidigt ute med att elektrifiera en del av sina transporter. Nu fortsätter man det arbetet med nya citylastbilar. Fem stycken Fuso eCanter sätts nu i drift i Stockholm.

– Fuso eCanter på 7,5-8,5 ton är mycket intressant för oss. Bring är ett av de företag i Sverige som satsat allra mest på att elektrifiera sina transporter, säger Catherine Löfqvist som är hållbarhetschef på Bring.

För Bring fyller el-lastbilen gapet mellan eldrivna B-kortsbilar och fullstora lastbilar i stadstrafiken. Med eCanter blir det möjligt att leverera större gods. Lastbilarna har utrymme för 15 pallplatser och en maxlast på 2,6 ton.

Fuso eCanter.

– Fuso eCanter är också den perfekta bilen för den som vill ”prova på” att ställa om till el. Allt du behöver är en 3-fas handske, säger Philip Flygare på Fuso Sverige.

En Fuso eCanter utrustad med skåp och lift kostar omkring 1,5 miljoner efter klimatpremien. Skatten är 1000 kronor per år och servicekostnaderna är mindre än hälften mot en motsvarande dieselbil.

Lastbilen har ett batteri på 124 kWh och räckvidden är omkring 20 mil. Vid en AC-laddare på 22 kW laddar lastbilen fullt på sex timmar. Vid en DC-snabbladdare går det att ladda från 10 till 80 procent under den lagstadgade rasten på 45 minuter.

– Batteristorlek och räckvidd är alltid en fråga om kostnad och nytta. Detta är lastbilar för stadstrafik där vi har planerade slingor varje dag, i synnerhet i de kommande miljözonerna. En lastbil i citytrafik spenderar ju mer tid med att lasta och lossa än att köra och då drar den ju ingen energi alls. De kommer alltid hem med gott om batteri kvar, summerar Catherine Löfqvist.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.