Ford Performances eldrivna SuperVan 4.2 ställer om några dagar upp i bergsloppet Pikes Peak International Hill Climb i Colorado i USA. Ett utmanade lopp, där elbilar visat sig särskilt framgångsrika då de är mindre påverkade av den tunna luften på den höga höjden.
Loppet med 156 kurvor och en stigning till 4 302 meter över havet sätter hög press på både bilarna och förarna. Ford SuperVan är baserad på en Ford E-Transit med en specialanpassad drivlina som producerar mer än 1 050 kW (1 400 hk) i motoreffekt. Bakom ratten sitter franska racingföraren Romain Dumas.
Den kraftfulla racingbilen har genomgått en total ombyggnad när det kommer till bilens aerodynamik och den är nu specialanpassad till det lägre lufttrycket som finns Pikes Peak höga höjder.

Bilens bakspoiler i kolfiber och främre splitter är båda utformade så att de inte bara väger så lite som möjligt, utan också ser till att hålla SuperVan stadig på banan.
– Tillsammans med våra STAD-partners har vi byggt E-Transit SuperVan 4.2 så snabb som möjligt för att lyckas ta sig till toppen av berget. Pikes Peak Hill Climb är det självklara tillfället att visa Fords expertis inom elbilar och samtidigt lyfta prestandakörning för elbilar, säger Mark Rushbrook, global direktör, Ford Performance Motorsports.
Pikes Peak äger rum söndagen den 25 juni och gr att följa live via loppets Youtube-kanal.
Förra året kunde vi se en tidigare generation av Ford SuperVan på Goodwood Festival of Speed:
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.