Eldriven roadster från Audi: Skysphere Concept visar en glimt av framtiden

Pressbilder: Audi

Audi har visat upp ett nytt koncept som är en av tre nya medlemmar i en ny familj med konceptbilar från tillverkaren. Namnet är Audi Skysphere Concept och visar en tvådörrars eldriven cabriolet.

Skysphere Concept ska ge en fingervisning om Audis lyxsegment i framtiden. Utmärkande för konceptet är autonom körning, en helt omdesignad interiör och ett nytt digital ekosystem.

Roadstern är utrustad med en variabel hjulbas, som varierar beroende på om föraren väljer Grand Touring- eller Sport-läget. Karossdelarna kan skjutas in i varandra vilket kan variera hjulbasen med 25 centimeter. Samtidigt varierar markfrigången med upp till 10 mm för att optimera komforten och kördynamiken.

I Sportläget kör föraren själv och roadstern förkortas till 494 centimeter och får bakhjulsstyrning. Det autonoma läget Grand Touring förlänger bilen till 519 centimeter och ger maximalt utrymme i kupén. Under färden kan föraren njuta av landskapet eller de integrerade digitala tjänsterna i bilen. I det autonoma läget försvinner också ratten och pedalerna.

Upp till 500 kilometer i räckvidd

Roadstern drivs av en motor på bakaxeln med en effekt på 465 kW. Vikten är 1800 kilo med 60 procent fördelat över bakaxeln vilket ska ge bättre grepp och driv. 0-100 km/h klarar konceptet på fyra sekunder.

Till skillnad från dagens många elbilar är batterierna inte placerade platt i golvet. I huvudsak är de flesta bakom kupén och i mittunneln mellan sätena. Batterikapacitet är på 80 kWh vilket ska ge en räckvidd på över 500 kilometer.

Bilens styrs genom ”steer-by-wire”-teknik och har verkan på både fram- och bakhjulen. Föraren kan själv justera utväxlingen på styrningen efter eget tycke.

https://youtu.be/mhyw_zo_UjQ

Flexibel interiör

I fokus för konceptet står upplevelsen av interiören. Den autonoma körningen motsvarande nivå 4 gör att föraren kan lägga över ansvaret att köra bilen till bilen själv. Därför kan reglage som ratten och pedaler fällas undan för att ge en större frihet i interiören under färden. I fokus finns bekväma säten med gott om benutrymme för en förstaklassig upplevelse.

När föraren kör själv ställs kupén om till en ergonomisk förarmiljö. Körreglagen och infotainmentsystemet hanteras via de stora pekskärmarna på instrumentpanelen och mittkonsolen. I det autonoma Grand Touring-läget, kan samma skärma användas för att surfa på internet, delta i videokonferenser eller streama film.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.