Eldriven Range Rover Electric på vintertest i Sverige

Range Rover Electric.

En helt elektrisk variant av Range Rover har varit på vintertest i Sverige. Detta är Land Rovers första helt eldrivna modell – och nu släpper man en hel del detaljer om den kommande terrängsuven i samband med besöket i Arjeplog.

Range Rover Electric är baserad på JLR-koncernens egenbyggda elbilsplattform. Den har en 800-voltbatteri med ”hög energidensitet, god räckvidd och snabba laddningstider”. Den totala kapaciteten på batteriet är 117 kWh och består av 344 prismatiska celler staplade i ett dubbla lager.

Men några siffror om prestanda, räckvidd eller snabbladdningsförmåga får vi inte. Däremot ska elbilen ha briljerat i vintertesterna. Man har bland annat utvecklat en egen värmehanteringsteknik som man kallar för ThermAssist som gör elbilen särskilt lämpad för vinterklimat.

Med hjälp av tekniken ska man ha minskat energiförbrukningen för uppvärmning med upp till 40 procent (från vad framkommer inte). Systemet återvinner värme för att värma både drivsystem och kupé vid temperaturer så låga som tio minusgrader.

Löftet är att Range Rover Electric bibehåller optimal räckvidd och laddningsprestanda även under de kallaste förhållandena, samtidigt som kupén förblir behagligt varm för alla ombord.

– Noggranna tester under extrema och oförutsägbara förhållanden som de vi upplever i Arjeplog är avgörande för Range Rover Electrics tillförlitlighet och robusthet i verkliga situationer. Vår andra vintersäsong inom polcirkeln har gett oss en perfekt möjlighet att sätta vår nya ThermAssist-teknik på prov. Den har överträffat våra förväntningar. Tekniken bidrar till att Range Rover Electrics räckvidd förblir intelligent optimerad samtidigt som laddningshastigheten bibehålls när bilen behöver laddas, kommenterar Thomas Müller, ingenjör på JLR.

Land Rover bekräftar redan nu att man också kommer utrusta bilen med riktig enpedalskörning. Systemet gör det möjligt att köra och bromsa med endast gaspedalen och vid inbromsningar återvinns rörelsenenergi till batteriet. När man stannar helt och hållet aktiveras också Hill Hold-funktionen i kraftiga ltuningar.

Enpedalsläget ska särskilt komma till nytta i bilens Terrain Response-system vilket gör att den också ska vara särskilt nyttig vid extrema underlag och extrema lutningar upp till 28 grader.

Range Rover Electric kommer att lanseras innan slutet på detta året.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.