För några dagar sedan berättade Opel att man kommer att lansera en serie högpresterande elbilar stöpta för Autobahn. Det under prestandaemblemet GSE. Nu visar Opel upp en rallybil som visar en del av dessa GSE-attribut och den ”OMG-faktor” som dessa elbilar kommer ha.
Prototypen presenterade Opel i samband med sin femte säsong av ADAC Opel Electric Rally Cup. Med den nya Mokka GSE Rally vill man ge en glimt av hur framtidens elrallybil kan se ut.
Rallybilen har en effekt på 207 kW (280 hk) och 345 Nm i vridmoment vilket gör att den levererar prestanda i klass med en Rally4-bil. Den saknar alla typer av elektroniska hjälpsystem finns, här är det föraren som styr. Bilens batteri är samma som i produktionsversionen av Mokka och är på 54 kWh.
För att klara av rallyns tuffa krav har Mokka GSE Rally utrustats med en lamellspärrdifferential, en specialanpassad tävlingsväxellåda, i kombination med förstärkta drivaxlar och hjulnav vilket ska ge bilen en imponerande kraftöverföring och effektivare framdrivning. Chassit är byggt i lättviktsmaterial och fjädringssystemet kommer från Bilstein, med förstärkta McPherson-ben fram och en styv bakaxel med anpassade fjädrar och dämpare.
– Mokka GSE Rally kommer att få hjärtat att slå lite snabbare hos Opel Motorsports-fans och bjuda på ett riktigt ”OMG! GSE”-ögonblick. Den här elektriska rallyprototypen visar hur vårt märke GSE tar nästa steg 2025. Det blir elektrifierande körglädje och hög prestanda i sann motorsportanda, säger Rebecca Reinermann, marknadsföringschef på Opel.
De första rallybilarna ska introduceras till säsongen 2026.
Kommentera