Eldriven pickup från Fords superteam är det som ska stå emot BYD

Ford har rapporterat resultatet för sitt tredje kvartal och även om Ford överträffade förväntningarna så justerade man ner prognosen för helåret. Tynger ner resultatet gör högre kostnader för garantier än väntat och stora investeringen i elektrifiering.

Model e som är Fords division för elbilar kostar företaget mycket pengar. Under det tredje kvartalet uppgick förlusten till 1,2 miljarder dollar inom divisionen. Men då ska man också ta hänsyn till att Ford investerar mycket i elbilar så det är en kostnad som biltillverkaren tar.

Ford har bland annat ett superteam med specialister i Kalifornien som arbetar med att utveckla nästa generationen elbilar hos Ford. Det leds av Alan Clarke som arbetade med utvecklingen av Tesla Model Y. I hans team ingår anställda som man lockat över från Tesla, Rivian, Lucid Motors och Apple.

Den första produkten som teamet kommer lansera blir en mellanstor pickup för den amerikanska marknaden. Den ska vara designad för ”kunder som vill ha mer för pengarna”. I samband med den senaste kvartalsrapporteringen berättade Fords VD Jim Farley lite mer:

Teamets uppdrag är att utveckla det som ska bli en av de mest effektiva elbilsplattforma i världen. Kostnadsmässigt ska den mäta sig ”mot de bästa konkurrenterna i världen.”

Ford ser de kinesiska biltillverkarna, och kanske BYD som ett av de största hoten inom elektrifieringen just nu. Det är något som Farley ständigt återkommer till. Den eldrivna pickupen som Ford nu utvecklar ska prismässigt ”matcha kostnadsstrukturen för vad de kinesiska biltillverkarna bygger i Mexiko”, löd löftet.

Det dröjer däremot länge innan Ford kommer ha sin nya super-elbil ute på vägarna. Den kommer först under andra halvan av 2027. Man ska bland annat äga mer av underleverantörsledet genom att bland annat tillverka egna LFP-batteriet på licens från CATL vid en anläggning i Michigan.

Farleys oro för den kinesiska konkurrensen är påtaglig. Han har liknat det vid hur man missade när japansk fordonsindustri tog västvärlden med storm. Farley kör för tillfället själv en elbil från kinesiska Xiaomi för att få sig en uppfattning om vad de har att mäta sig emot. Den har han själv sagt att han älskar att köra.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.