Polestar har ökat sin försäljningen kraftigt under årets första kvartal. Tidigare siffror visar en leveransökning på 76 procent, till totalt 12 305 elbilar under perioden. Nu släpper Polestar också siffrorna som visar på att elbilstillverkare minskar sin förluster.
Polestars resultat har förbättrats tack vare fler bilmodeller som har högre marginaler och det samtidigt som man också framgångsrikt minskat sina kostnader genom besparingsprogram.
– Vi säljer fler bilar, till förbättrade marginaler, vilket resulterar i att omsättningen ökar med 84 procent, en bruttomarginal som nu är positiv, på sju procent, och en minskande nettoförlust, berättar Michael Lohscheller, Polestars vd, säger.

Bruttomarginalen steg med 15 procentenheter och landade på 7 procent jämfört med första kvartalet 2024. Nettoförlusten minskade med 31 procent och det justerade rörelseresultatet (EBITDA) blev 46 procent bättre än för ett år sedan.
– Vi fortsätter att göra stora framsteg, förändra vår kommersiella verksamhet och vidta åtgärder för att minska vår kostnadsbas, slår Lohscheller fast.
Under många år förlitade sig Polestar endast på Polestar 2. Men under det senaste året har både Polestar 3 och Polestar 4 introducerats på de globala marknaderna där Polestar är aktiv vilket bidrar till försäljningsökningen.
– Vi har ett starkt och växande utbud av attraktiva bilar och ett försäljningsnätverk som fortsätter att utvecklas på våra viktigaste marknader. Det geopolitiska läget och marknadsförhållandena är utmanande men vi är på rätt väg och gör rätt saker, summerar Lohscheller.
Kommentera