Polestar redovisade ett rejält uppsving i försäljningen globalt under årets första kvartal, jämfört med samma period förra året. Totalt levererade Polestar 12 304 bilar under perioden. En ökning med 76 procent.
Ett bredare produktutbud och ett pågående skifte till en aktivare säljmodell står bakom ökningen.
– Vi är på rätt väg och gör rätt saker. Jag är nöjd med de framsteg vi gör när det gäller att transformera vår kommersiella verksamhet. Med en mer aktiv säljmodell, fler retail-partners och attraktiva bilar, levererar vi resultat. Samtidigt bevakar vi och utvärderar det volatila geopolitiska läget och kommer att anpassa oss efter behov, kommenterar Michael Lohscheller, Polestars vd.
Q1 2025 | Q1 2024 | Förändring (%) | |
Försäljning | 12 304 | 6 975 | +76 % |
Även i Sverige ser Polestar en rejäl tillväxt. Antalet levererade fordon uppgick till 1457 bilar under första kvartalet vilket är en ökning med 62,2 procent jämfört med samma period förra året.
Sverige är en av de marknaderna där varumärket växer snabbast, men snabbt växande marknadsandel. Totalt knep Polestar 2,3 procent av personbilsmarknaden under första kvartalet, och 7,0 procent inom segmentet elbilar. Det upp från 1,5 respektive 4,9 procent jämfört med i fjol.
Bakom framgångarna i Sverige pekar Polestar på sin pågående expansion av ett retailnätverk. Under första halvåret i år kommer nätverket ha fördubblats till 23 stycken. Det är en fyrdubbling mot för ett år sedan.
Kommentera