Elbilsägare kan spara tusentals kronor med V2G-tekniken

Martin Cardell, expert på mobilitet.

Elbilar med V2G-teknik kan innebära en stor besparing för bilägare i framtiden, det skriver EY i en rapport. År 2030 kommer elbilar generera tillräckligt med el till nätet för att täcka 430 000 hushålls elanvändning i Sverige under ett helt år. Det motsvarar 6 TWh.

På ett europeiskt plan kan elbilar genom V2G-teknik bidra med fyra procent av Europas årliga elförsörjning år 2030, enligt rapporten som genomförts av EY och Eurelectric. vilket motsvarar användningen av el för 30 miljoner hem per år

I studien räknar man med att det kommer att finnas fler än 50 miljoner elbilar i Europa till 2030. Det motsvarar 15 procent av den totala fordonsflottan. När elektrifieringen accelererar kommer det, enligt rapporten, krävas att man hanterar hur och när elbilar laddas samt använder den elektricitet som lagras i batteriet för att tillhandahålla värdefull flexibilitet till elnätet.

– Smart laddning och V2G är inte bara fördelaktiga för elbilsägare, de är avgörande för att hantera nätbelastning och minska investeringskostnaderna för nätet. Med Europas energimix som snabbt skiftar mot förnybar energi blir förmågan att lagra och avlasta energi när det behövs kritisk. Till 2030 kommer flexibilitetsresurserna att behöva mer än fördubblas för att hålla jämna steg med ett elsystem med högre andel icke-planeringsbar elproduktion. Elbilar är en lättillgänglig, skalbar och kostnadseffektiv tillgång för att tillhandahålla den flexibiliteten, säger Jesper Rönnlund, expert inom energi och elmarknad på EY.

Så mycket kan svenskar spara med V2G-tekniken 

Tekniken kommer också innebära stora besparingar för hushåll som äger en elbil. I genomsnitt kan man spara 20 procent av de totala ägandekostnaderna för fordonet visar studien.

EY:s beräkningar visar att svenskar som övergår från en bil med förbränningsmotor till elbil sparar upp till 2 800 kronor per år. Med den nya V2G-tekniken kan svenskar i stället spara upp till 10 000 kronor per år i minskade energikostnader, beroende på typ av storlek av bil.

– Det finns en stor potential i de nya lösningarna. Genom att flytta laddningen av elbilar till optimala tidpunkter och möjliggöra V2G kan vi avsevärt minska energikostnaderna för konsumenter. För att konsumenter ska kunna spela en aktiv roll i utvecklingen måste alla aktörer inom e-mobilitet hjälpas dem att se elbilar som något mer än bara ett sätt att ta sig från A till B. Lättanvända smarta laddningslösningar, med tydliga kostnadsfördelar, är därför avgörande för konsumenternas engagemang och övergång till elbilar, säger Martin Cardell, ansvarig för Global Mobility Solutions.

Exempel

Besparingar per år för svenskar som övergår till en elbil från förbränningsmotor:

  • Kompaktbil: 1 166 kr
  • Familjebil: 2 310 kr
  • Större fordon som ex. SUV: 2 815 kr

Besparingar per år för svenskar med en elbil som kan mata tillbaka el till nätet med V2G-teknik:

  • Kompaktbil: 4 256 kr
  • Familjebil: 6 378 kr
  • Större fordon som ex. SUV: 9 568 kr
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.