Elbilföreningens vintertest 2022: Elbilar behöver en knapp för manuell batteriförvärmning

Norska elbilsföreningen har testat sex nya elbilar i sitt årliga vintertest. Denna gången slår man fast att möjligheten att förvärma elbilen inför snabbladdning är ett måste under vinterförhållanden. Det säkerställer en optimal laddning.

Den största bristen i dagens elbilar är inte avsaknaden av funktionen. Bristen är att funktionen inte kan aktiveras manuellt. Istället är den beroende av bilens navigation vilket begränsar friheten.

De sex elbilarna som ingår i årets vintertest är BMW iX xDrive 50, BMW i4 M50, Kia EV6 LR GT Line AWD, Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC, Skoda Enyaq iV 80X Sportline och NIO ES8. Batterikapaciteten hos de olika bilarna varierar från 66,5 till 105,2 kWh.

Under testet åker elbilarna i en konvoj och man tillämpar en ”ladda när du kan, inte bara när du måste”-filosofi. Det eftersom elbilarna har olika laddningsbehov och hamnar i otakt med varandra. Det är också här man upptäcker att manuell förvärmning hade varit behändigt.

När batteriet inte kan förvärmas halveras i många fall laddhastigheten vid kyla. Det blir ett problem med laddare som inte finns inlagda i bilens navigationssystem. Bilen förstår inte att den är på väg till en laddaren och därför startar inte förvärmningen inför laddningen. Föreningens önskemål är därför ett manuellt val på pekskärmen där föraren kan aktivera förvärmningen en halvtimme innan bilen ska laddas.

Testat kan du se i videospelaren:

Läs hela testet hos Norska elbilsföreningen här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.