Elbilens gudfader: ”Hybrider fördröjer övergången till elbilar och ökar bara Kinas ledarskap”

Andrew Palmer och Nissan Leaf.

Andy Palmer är en ikon inom bilindustrin och har kallats för ”elbilens gudfader” genom sin roll på Nissan där han ansvarade för att lansera elbilen Nissan Leaf 2010. I en intervju med Business Insider berättar han nu om sin oro för många av västvärldens biltillverkare som han menar i för stor utsträckning snöat in sig på hybrider.

– Hybrider är vägen till helvetet. Det är en övergångsstrategi, och ju längre du fokuserar på den övergången desto mindre snabb kommer du bli ut i den nya världen, säger Palmer för tidningen.

– Om du bara fördröjer övergången till elbilar genom att späda ut den med hybrider så minskar din konkurrenskraft längre fram, och du tillåter kineserna att fortsätta att utveckla sin marknad och sitt ledarskap. Jag tycker ärligt talat att det är dårskap, fortsätter Palmer.

Under de senaste åren har den kinesiska bilmarknaden skakat om bilbranschen rejält. Många japanska och europeiska biltillverkare var länge framgångsrika i Kina, men ser nu hur de kinesiska uppstickarna tar allt större marknadsandelar.

– De kinesiska bilarna är jävligt bra. De kinesiska bilarna erbjuder mycket värde för pengarna mot vad de levererar. Deras batteriteknik är klassledande, och de har fokuserat väldigt mycket på sin mjukvara, fortsätter Palmer.

Bakom framgångarna i Kina finns ett edikt från den kinesiska staten, att helt enkelt skifta om till elbilar. Någon sådan tydlig industriell strategi finns inte någon annanstans i världen. Att Nissan var först ut med att satsa på elbilar handlade inte om att förbättra världen eller att ta en ledande position i övergången till utsläppsfria fordon erkänner Palmer.

– Men i själva verket drevs den av att Toyota Prius utklassade oss. Istället för att kopiera framgången med hybriden Prius övertygade han Nissan att helt enkelt bygga en elbil, berättar Palmer.

Pressbild: Nissan

Idag är han mer övertygad än någonsin att det var rätt beslut. Efter att Nissan Leaf lanserades fanns det planer på ytterligare elbilar de kommande tio åren, men så blev det aldrig. Styrelsen klagade på bristande lönsamhet och att det gick för snabbt framåt. Palmer valde till slut att lämna Nissan.

Delvis beskyller Toyota som med sin satsning på hybrider har tagit den japanska bilindustrin in i en återvändsgränd: ”Det kommer de behöva kämpa för att återhämta sig från”.

Elbilarna måste ner i pris

– Nissan har idag ett mycket dåligt utbud av produkter och utan något uppenbart ledarskap inom elbilar, och det är det direkta resultatet av dålig ledning, hävdar Palmer.

Palmer menar dessutom att Nissan inte är ensamma om det. Övergången till elbilar har skett långsammare än förväntat och det beror endast på en sak menar Palmer: Elbilar är för dyra.

– Priserna måste nå samma nivå som bilarna med förbränningsmotorer. Och för att få det att hända snart måste du kunna erbjuda elbilar med mindre batterier, säger Palmer. Och då måste man också minska avståndet mellan laddstolparna.

Han avslutar med att säga att biltillverkarna i väst har en hel del att lära sig från Kina. Speciellt när det kommer till batterier.

– Om väst vill komma ikapp, skulle jag förespråka att man kopierar kineserna. Alternativet är att allt blir kinesiskt för tillfället, avslutar Palmer.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.