Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Det är många som varit nyfikna på elbilen Volkswagen ID.3. Nu är den äntligen lanserad. Lanseringsversionen VW ID.3 1ST kommer att finnas i tre fasta utrustningsversioner som ska uppfylla de flesta kundbehoven. Modellerna heter ID.3 1st, ID.3 1st Plus och ID.3 1st Max.

VW ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen (som kommer efter lanseringsversionen 1st) kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland.

Annons

Med hänsyn till valutakurser, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det svenska priset starta på strax under 350 000kr, före klimatbonusen på 60 000kr, uppger Volkswagen.

För den specialutrustade Volkswagen ID.3. 1st, förstautgåvan av elbilen väljer dock Volkswagen att avvakta med en exakt prisbild. ”Den kommer inom kort”, skriver VW Sverige.

− Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Grundläggande specifikationer Volkswagen ID.3

ID.3 1st har ett batteri med en energikapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 11 kW (växelström) eller 100 kW (likström). Vid laddning med likström är det möjligt på 30 minuter ladda batteriet så mycket att det räcker för att köra 290 km. Motorn har en effekt på 204 hk och levererar ett maximalt vridmoment på 310 Nm. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

Senare kommer detta kompletteras med en grundmodell. Den är utrustad med ett batteri på 45 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 330 km. Batteriet på denna mindre modell kan laddas med en maximal laddningseffekt på 7,2 kW (växelström) eller 50 kW (likström). Som tillval finns snabbladdning med 100 kW likström.

Det största batteriet har en energikapacitet på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 550 km. Batteriet kan laddas från en växelströmskälla med en maximal laddningseffekt på 11 kW och med upp till 125 kW från en likströmskälla.

Storleksmässigt är VW ID.3 lika lång som en VW Golf, men tack vare sina kortare överhäng har ID.3 en längre hjulbas än alla andra bilar i sin kategori.

I siffror betyder det att ID.3. är 4 261 mm lång, 1 809 mm bred och 1 552 mm hög. Hjulbasen mäter hela 2 765 mm. Elbilen har en minsta tjänstevikt på 1 719 kg och den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustningsnivå i bilen. .

Volkswagen ID.3 har en vändradie på endast 10,2 meter – fullt jämförbart med den för en småbil, och helt perfekt i staden.

Volkswagen ID3 1st kommer med tre utrustningsnivåer

ID.3 1st kommer med tre fasta utrustningsnivåer. Dessutom erbjuds man välja färg på karossen och interiören.

  •  ID.3 1st är som standard utrustad med ett navigationssystem, digitalradio (DAB+), stolvärme, rattvärme, armstöd fram och 18-lättmetallfälgar – motsvarande Comfort-utrustning í kompaktbilsegmentet.
  • ID.3 1st Plus är, utöver ovan specifikationer också försedd med ett backkamerasystem, adaptiv farthållare och med det nyckellösa lås- och startsystemet Kessy Advanced. Interiören i ID.3 1st Plus bjuder dessutom på designsäten, en mittkonsol (med två belysta och jalusiförsedda USB C-uttag bak) liksom med ambientebelysning. Till den utvändiga utrustningen hör tonade rutor, exteriörpaketet Style i silver, LED matrix-strålkastare, matrix-sidobelysning, -bromsljus, -blinkrar och -baklyktor samt 19″-lättmetallfälgar.
  • Toppversionen ID.3 1st Max är dessutom utrustad med en AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet), ett ljudsystem från Beats, ett stort panoramaglastak som ger extra rymdkänsla, och med 20″-lättmetallfälgar. Denna utrustningsvariant kompletteras av ett filhållningssystem med Emergency Assist, ett filbytessystem, komforttelefoni med sladdlös högspänningsladdning, komfortsäten, plant lastgolv och stora 20″-lättmetallfälgar.

Volkswagen ID.3 interiör

Fördelen med del elektriska plattformen är att Volkswagen lyckats skapa en liten bil med en rymlig interiör. Volkswagen kallar bedriften för ”Open Space” och menar att man skapat en ny norm i småbilssegmentet. ID.3 ska med enkelhet rymma fem personer. Bagageutrymmet är på 385 liter, lite större än en klassisk Golf.

Förarmiljön är enkel, intuitiv och avskalad. All viktig information får föraren från antingen instrumentpanelen eller 10″-pekskärmen i mittkonsolen.

Som tillval finns också en head up-display, som projicerar viktig information direkt på vindrutan. AR-HUD, som tillvalet heter gör att föraren inte behöver ta blicken från vägen.

Alla reglage, även de på den elektriskt justerbara multifunktionsratten, är beröringskänsliga. Det är endast fönsterhissarna och varningsblinkern som styrs via konventionella tryckkontakter.

Föraren och passageraren i framsätet kan också styra olika funktioner genom röststyrning. Ett enkelt ”Hello ID” aktiverar rösttyrningen.

Stort intresse

Intresse för Volkswagen ID.3 är stort, inför bilsalongen i Frankfurt har Volkswagen ID.3 redan fått 30 000 förhandsbokningar. Produktionen ska börja i slutet på 2019, och de första bilarna kommer att levereras i mitten på 2020.

Fler bilder på Volkswagen ID.3