Elbilen Toyota bZ4x kanske inte pallar att snabbladda på vintern

Uppdatering: Toyota har svarat och meddelat att detta inte gäller de bZ4X som kommer till Europa. I Europaversionen sitter ett annat batteri.

Till sommaren startar leveranserna av Toyotas nya elbil bZ4X. På samma plattform bygger också Lexus RZ 450e och Subaru Solterra. Tre elbilar med stort fokus på fyrhjulsdrift och en förmåga att tackla svåra underlag.

Men glädjen med vinterkörning på snöiga vägar kan bli kortvarig. I en artikel från Toyota begränsar man sig i det finstilta kring elbilens förmåga att snabbladda vid kallare klimat.

Toyota bZ4X kommer med en snabbladdningskapacitet på 150 kW ”under ideala förhållanden”. Men redan när ”temperaturen sjunker under 10°C kommer laddningstiden att öka märkbart”, står det att läsa i texten.

För den som kör den fyrhjulsdrivna bZ4X AWD kan DC-laddningen ”bli ännu långsammare än andra modeller i väderförhållanden under 0°C och kanske inte alls möjlig när temperaturen sjunker till runt -20°C eller lägre”.

Att hastigheten på snabbladdningen kan bli begränsad under kyliga förhållanden är något som många elbilar kan drabbas av om de inte kan förvärma batteriet inför snabbladdning. Men att helt friskriva sig från att laddningen skulle sluta fungera under en rejäl svensk vinter är en udda företeelse som skapar en osäkerhet. Kan det vara så att Toyotas elbil inte kan förvärma batteriet?

Allt om Elbil kontaktade igår Toyotas svenska pressavdelning för en kommentar eller klargörande, men Toyota har ännu inte svarat.

Tidigare ännu sämre

Formuleringarna ovanför är så Toyota uttrycker sig i artikeln just nu. Igår fanns det en ännu lustigare formulering. Då skrev man att den fyrhjulsdrivna versionen bZ4X AWD helt kunde sluta snabbladda redan vid 0°C, istället för som nu, angivna -20°C eller lägre.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.