I förra veckan genomfördes ett stort räckviddstest med elbilar i Norge. Totalt deltog 27 elbilar i El Prix men av modellerna stack ut mer än de andra. Det var den amerikanska Lucid Air som slog räckviddsrekord.
Den körde hela 832 kilometer innan den fick batteritorsk och stannade ett par hundra meter från närmaste laddare, dit den senare fick bärgas.
– Det var lite bittert, kommenterade Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF om batteritorsket. Nils var en av förarna som växlade om att köra den nya räckviddskungen.
Sedan starten i Oslo tidigare under dagen hade elbilen körts i hela 13 och en halv timme. Långt mycket längre än vad en enskild förare hade kunnat klara av utan att äventyra på trafiksäkerheten.
– Det var en mycket trevlig åktur, berättar Nils för Motor.no och lyfter fram bilens god komfort och fina och fasta köregenskaper.
”Odramatiskt”
När räckvidden sjönk under nio procent började bilen att sänka temperaturen i kupén men i övrigt fortsatte bilen att fungera fint hela vägen ner till noll procent. Först efter det gick bilen in i ett sköldpaddsläge med begränsad effekt och hastighet innan den stannade helt och hållet. Det hela var odramatiskt.
Trots att Air hade den största avvikelsen från WLTP (-13,3%) av alla de 27 elbilarna i testet imponerade den. Speciellt eftersom vädret inte heller var optimalt mot slutet med fem grader och stundtals ösregn.
– Så det är okej att vara imponerad av det här, men samtidigt missade den WLTP med en hel del men det var nog lika bra annars hade det blivit en väldigt sen kväll, avslutar Nils.

Lucid Air kom alltså längst av de 27 elbilarna i testet. Minst avvikelse från WLTP under förutsättningarna hade Tesla Model Y som El Prix utsåg som delvinnare ur den aspekten. Läs mer om resultatet här.
Kommentera