I slutet på förra veckan kom de första uppgifterna om att Mercedes har påbörjat vägtester med en helt ny solid-state-batteriteknik i Mercedes EQS. Batteritekniken kännetecknas av en fast elektrolyt i stället för en vätska. Nu kommer nya officiella detaljer om testerna som pågår.
Den nya batteritekniken ska bland annat ge upp till 25 procent mer energi med samma storlek på batteriet som idag, bekräftar Mercedes. Dessutom går laddningen mycket snabbare och batterierna är mindre känsliga för temperaturskillnader.
Batteriet är utvecklat i samarbete med Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) som bygger Mercedes F1 motorer och den amerikanska batterispecialisten Factorial Energy.
– Att få vara först med att skapa ett solid-state batteri som används i en produktionsbil är stort. Det är ett historiskt genombrott i e-mobilitet och visar att tekniken gått från laboratoriet till verkligheten, kommenterar Siyu Huang, VD och grundare av Factorial Energy i USA.
Mercedes monterade det första prototypbatteriet i slutet på förra året, och vägtesterna inleddes alltså nu i februari. Det nya batteriet har ett speciellt hölje som aktivt hanterar expansion och sammandragning av det fasta materialet när batteriet laddas och laddas ur. Testfordonet har en räckvidd på över 100 mil, vilket är 25 procent mer än dagens EQS.
100 mil är inte nödvändigt
En räckvidd på 100 mil är kanske inte en nödvändighet för alla. Men tekniken medför också andra styrkor. Bland annat den snabbare laddningen, men också framför allt en markant ökning av energitätheten. Den nya batteritekniken kommer såldes göra det möjligt att tillverka elbilar med lättare batterier.
Mercedes har nyligen tillkännagivet en jättesatsning på nya elbilar men lanseringen av solid state-batterier dröjer. Under de kommande åren är det LFP- och NMC-batterier som gäller.
Kommentera