Elbilen ska driva elnätet: Hyundai testar Vehicle-to-Everything som energilösning

I framtiden kommer vi kunna använda våra elbilar för energilagring mot elnätet. En elbil skulle till exempel kunna laddas vid en tidpunkt när det finns överflöd på el för att sedan vara energikällan till samhällets kaffebryggare under energitoppen när hushållen vaknar på morgonen.

Tekniken där en elbil kan skicka tillbaka ström till elnätet kallas för Vechicle-to-Grid (V2G). Och begreppet Vechicle-to-Everything (V2X) är ännu bredare och begränsar inte bara elbilens möjlighet till att förmedla energi mot elnätet; de kan också driva hem och byggnader.

Många tillverkare av elbilar tittar på tekniken och har dessutom i viss mån redan förberett sig i redan lanserade modeller. En av dessa är Hyundai som för närvarande bedriver två pilotprojekt med V2X-teknik.

För att stödja V2G måste elbilarna vara utrustade med rätt hårdvara och mjukvara. Det innebär en dubbelriktad ombordladdare som tillsammans med en mjukvara som kontrollerar och tillåter energi att flöda till och från batteripaketet. När endast en liten del av batterikapaciteten används till körning kan den återstående lagrade energin nyttjas av nätet och lokala energibolag.

Testar V2G och V2H

De två pilottesterna som Hyundai genomför omfattar både V2G och V2H. Alltså energi till nätet och energi till hemmet.

I holländska Utrecht testar Hyundai V2G-teknik med holländska mobilitetsoperatören We Drive Solar. Samarbetet ska göra staden till världens första ”dubbelriktade stad”.

Genom en bildelningstjänst ska 25 Hyundai IONIQ 5 vara tillgängliga för invånare i nya bostadsområden. Nästa steg i projektet blir att implementera V2G-teknik som ska testas i kombination med publika laddlösningar utvecklade av We Drive Solar.

I Tyskland genomför Hyundai ett V2H-projekt. Även här finns en dedikerad prototypflotta bestående av elbilar av modellen IONIQ 5. Dessa prototyper är utrustade med samma dubbelriktade ombordladdare som sitter i den massproducerade versionen av IONIQ 5.

Med en anpassad programvara blir det möjligt att nyttja V2G-teknik. I piloten ska bilarnas förmåga att dela elektricitet med hemmet testas inom ett slutet energisystem för bostäder.

Målet med V2X

Genom tekniken är det inte bara möjligt för elbilister att aktivt bidra till att stabilisera det lokala elnätet. V2G kommer också göra det möjligt att balansera försörjningen av förnybar el.

Nätet kan distribuera förnyarbar el via sol- eller vindkraft direkt till de anslutna elbilarna. Energin kan sedan återföras till nätet när den inte kan produceras. Till exempel på natten, vindstilla dagar eller när den inte räcker till vid tider med hög belastning.

Elbilsplattformen E-GMP som Hyundai Motor Group använder i elbilarna Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6 har redan idag stöd för Vehicle-to-Load-teknik (V2L) vilket möjliggör dubbelriktad laddning. Den dubbelriktade ombordladdaren gör det möjligt att anslutna en vanlig 230-volts stickkontakt för att driva en elektrisk apparat.

Samma tekniken kommer kunna stödja V2G i framtiden. De tekniska principerna är desamma för omvänd kraftöverföring. Det som skiljer sig åt är mjukvaran, något som kan uppdateras i efterhand. För att möjliggöra V2G måste ett kommunikationsprotokoll mellan elbilen och nätet först definieras.

Utvecklingsprojektet för V2G pågår just nu hos Hyundai. Företaget avslöjar att man planerar att tillkännage en kommande elbil utrustad med tekniken. Men ger ingen närmare tidplan på när.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.