Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Porsches efterlängtade elbil Porsche Taycan är här. Elbilen lanseras i två modeller, Taycan Turbo S och Taycan Turbo. Den förstnämnda utrustas med en overboost-effekt som ska kunna ge en tillfällig högre effekt.

– Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt löfte, säger Michael Steiner, styrelsemedlem i Porsche AG.

Annons

Fokus på prestanda

Flaggskeppsmodellen Taycan Turbo S kan utveckla upp till 560 kW (761 hk) tillsammans med overboost-effekten i kombination med Launch Control. 0-100km/h gör den på 2,8 sekunder och räckvidden anges till 412km.

Den ”mindre” varianten Taycan Turbo har en effekt på 500 kW (680 hk) och klarar sprinten 0-100km/h på 3,2 sekunder. Räckvidden anges till 450km. Båda modellerna är fyrhjulsdrivna och har en topphastighet på 260 km/h.

Fotograf: Christoph Bauer

Taycan är utrustad med en tvåstegsväxellåda. Den första växeln ska säkra snabbare acceleration från stillastående, medan den andra växeln ska ge bibehållen hög effekt vid mycket högre hastigheter.

Svenska priser på Porsche Taycan

De svenska priserna är klara för Taycan. Porsche Taycan Turbo S kostar i Sverige från 2 080 000kr, och den mindre varianten Taycan Turbo kostar från 1 700 000kr.

Båda modellerna går att beställa från och med nu, skriver Porsche.

Laddningen imponerar på Taycan

Taycan är utrustad med ett 800-voltsystem som därmed ska kunna leverera högre effekt men också snabbare laddning. På drygt fem minuter kan batteriet laddas med en räckvidd av upp till 100 km på en DC-snabbladdare.

Laddtiden från fem till 80 procent SoC (State of Charge/batteriladdning) är 22,5 minuter för laddning under idealiska förhållanden. Den maximal möjliga laddningen är 270 kW.

Den totala effekten på batteriet är 93,4 kWh. Laddning hemma med AC-växelström är möjligt med upp till 11 kW. Således en full laddning på 8-9 timmar.

För Porsche nyskapande interiör

Foto: Christoph Bauer

I interiören på Taycan hittar vi en serie digitala skärmar som ersätter många av de traditionella knapparna och reglagen i bilen. Funktionerna i bilen styr man genom skärmarna eller röstkommandon.

Baksätet ska vara rymligt, för att vara en sportbil, skriver Porsche. Det gör Taycan genom ett ”fotgarage” – ett uttag i batteriet i det bakre fotutrymmet. Det finns två bagageutrymmen, det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter.

Fler ”mindre” modeller att vänta

Taycan får en position bland de mest kraftfulla bilarna i Porsches sortiment. Längre fram kommer mindre kraftfulla varianter. Den första modellen kommer vara Taycan Cross Turismo som lanseras i slutet på nästa år.