Redan nu har försäljningen startat i hemlandet Sydkorea, där 5 000 förhandsbeställningar gjorts. Den officiella Europapremiären kommer ske på bilsalongen i Paris i oktober men för den riktigt intresserade kommer försäljningen i Sverige starta redan efter sommaren.
De första bilarna kommer sedan levereras till svenska köpare omkring årsskiftet. Däremot finns det inget fastställt pris i Sverige men vi kan hoppas att det kommer i samband med säljstarten. Niro kommer i två versioner, där det stora batteripaketet på 64 kWh ska att ha en räckvidd på 45 mil. Den mindre med ett batteripaket på 39,2 kWh ger en räckvidd på upp till 30 mil. Båda uppgifterna är beräknade utifrån den nya tuffare körcykeln WLTP.
Med en snabbladdare på 100 kW går det att ladda Niro EV upp till 80 procent på 54 minuter. Elmotorn driver på framhjulen och toppeffekten är 204 hk (150 kW) med vridmomentet 395 Nm. 0–100 km/h gör den på 7,8 sekunder.
Fler nya detaljer om Niro EV

Niro finns också som en hybridvariant, så många av designdragen hämtas från syskonbilen, men unikt interiörmässigt för elbilen är bland annat att växelspaken ersätts med ett vridreglage och Niro EV får ett eget infotainmentsystem.
Kia har valt att placera batteripaketet under bagageutrymmet, vilket ska ge en låg tungpunkt och samtidigt ge stabila och underhållande väg- och köregenskaper. Bagageutrymmet rymmer 451 liter vilket är mer än hybridsyskonet.
Laddningen sker genom en lucka placerade i en, med Kias egna ord, luftmotståndsoptimerad grill. Standard är också 17-tumsfälgar i aluminium och LED-strålkastare fram och bak.
Kommentera