Elbilen Kia EV6 GT först att klara tuffa Nürburgring-utmaningen

En SUV från Kia som kör om det mesta på Nürburgring är kanske något som överraskar de flesta? Men det är precis vad Kia EV6 GT är kapabel till att göra. Franska L’argus hyllar modellens prestanda på ringen framför många andra elbilar man satt på prov.

– Den tunga BMW i4 M50 visade sig vara lite för riskabel i svängarna, med olämpliga däck. Tesla Model 3 Performance verkade tuffare men tappade hälften av sin kraft på mindre än ett varv och bromsarna efter mindre än tre kurvor, skriver L’argus.

Senare testade L’argus också Porsche Taycan Turbo S som visade sig prestera bättre, till en början, men efter ett varv gick den ner i ”sköldspaddsläge” för att kyla sina batterier.

Efter att ingen elbilen tycktes klara L’argus tuffa krav var de nära att sluta testa elbilar på Nürburgring. Men så kom man över en Kia EV6 GT och beslutade sig för att göra ett nytt försök på ringen efter att man först genomfört några mindre prestandautmaningar hemma i franska Alperna.

Så skulle Kia EV6 GT visa sig klara bilsajtens tuffa test runt Nürburgring? Varvet kan du se i videon nedanför:

Kia EV6 GT som kostar hälften av Porsche Taycan Turbo S och Tesla Model S Plaid överglänser båda modellerna. Särskilt hyllar man Kias förmåga att kyla batterierna under hela tre varv, nästan helt utan någon förlust av kraft. Ingen annan elbil har klarat den bedriften i L’argus tester.

Hög vikt och crossover-utförandet är väl inte optimalt för att köra snabbt runt ringen, men det gör det lätt att längta efter en riktig eldriven Kia-sportbil med lägre vikt och ännu bättre väghållning, summerar L’argus.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.