Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Norrmannen Bjørn Nyland är lite av en kändis i Tesla-kretsar. I en serie YouTube-avsnitt utsätter han sin Tesla Model X för en uppsjö av märkliga tester, i allt från hur bra den egentligen är offroad till om man kan övernatta i den vid 17 minus. Nu har han utmanat den nya elbilen Hyundai Kona Electric, som i dagarna börjar levereras till Norge, i ett lopp på 1000km från Oslo till Trondheim och tillbaka.  Loppet gör han tillsammans med sin vän Pawel Dalene. (Längst ner i denna artikeln kan du se videon från loppet).

Hyundai Kona är en SUV, med generös räckvidd på nästan 50 mil och en förhållandevis rimlig prislapp (i Norge satt till 350 000kr) som kan jämföras med den på Model X som är mer än det tredubbla. Bjørns Tesla Model X P90D som används i testet uppges ha en räckvidd på 49 mil.

Annons

Pawel Dalene och Bjørn Nyland.

Det fanns bara två regler i loppet. Dels var det inte tillåtet att köra mer än 10 km/h över hastighetsgränsen och de nästan 100 milen måste läggas på en dag.

Vinnaren i loppet blev den koreanska nyheten Kona Electric – visserligen bara med 30 sekunder. Sträckkörningen tog ungefär 13 timmar och 20 minuter.

Tesla har ett försprång med Superchargers

Bjørn noterar att Tesla har sitt stora försprång genom det nätverk av snabbladdare som man byggt. De kan nämligen ladda bilen med 120 kW. Hyundai Konan fick nöja sig med snabbladdare med en kapacitet på 50 KW.

Med det sagt så gjorde Hyundai endast två längre laddstopp, medan Teslan ville stanna för laddning fem gånger, men med kortare pauser. Tidningen Fædrelandsvennen som uppmärksammat loppet påpekar dock att i ett framtida lopp kan säkert Hyundai vinna med ett ännu större försprång. I Norge satsar man just nu på ett landsomfattande laddnätverk med kapacitet på upp till 150 kW – där Konas tak ligger på 100 kW. Alltså skulle man i teorin kunna halvera tiden för de två laddstoppen Konan gjorde.

Se videon från racet

I videon nedan kan du se loppet: