Elbilen Hyundai IONIQ 6 är här – upp till 610 km i räckvidd

Nu har Hyundai visat upp mer av sin nästa elbil och släppt ytterligare detaljer. Den aerodynamiskt utformade Hyundai IONIQ 6 får en räckvidd på upp till 610 kilometer från ett batteri på 77,4 kWh.

IONIQ 6 kommer erbjudas både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. AWD-versionen har en kombinerad motoreffekt på 239 kW (326 hk) och klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Om andra motoruppsättningar berättar Hyundai inget om idag.

Hyundai har fokuserat på att hålla nere förbrukningen. För en variant av IONIQ 6 med ett mindre batteri på 53 kWh, RWD och 18-tumsfälgar pratar Hyundai en förbrukningssiffra som kommer ligga på under 14 kWh/100 km.

– IONIQ 6 är nästa ambitiösa steg framåt i Hyundai Motors strategi för att påskynda sin övergång inom elektrifiering och nå en position som en global ledare på elbilar. IONIQ 6 Electrified Streamliner kommer att ge en unik och distinkt upplevelse för förare och passagerare, optimerad på alla sätt för att omdefiniera elektrisk mobilitet, sa Jaehoon Chang, VD och koncernchef, Hyundai Motor Company.

Den nya modellen bygger på samma plattform som vi ser i IONIQ 5. Det innebär att den kan laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter på en 350 kW-laddare. Den får också V2L-funktioner för att kunna driva andra elektriska enheter.

Rymlig och personlig interiör

IONIQ 6 får en hjulbas på 2950 mm vilket kommer ge en rymlig interiör. Längden mäter 4 855 mm, bredden 1 880 mm och höjden 1 495 mm. Det gör den ungefär lika stor som en Tesla Model 3 (som mäter 4 694 x 1 849 x 1 443 mm).

Interiören är utformad för att vara bekväm och Hyundai pratar om ett ”trivsamt personligt gömställe.”

Hyundai lyfter bland annat fram Dual Color Ambient Lighting som ska anpassa utseendet och känslan i interiören genom att spektrum av 64 olika färger. Genom Speed Sync Lighting får man en visuell feedback på hur fort man kör genom att ljusstyrkan i kupén skiftar efter hastighet.

Sätena i IONIQ 6 är specifikt tillverkade för märkets elbilar, och är 30 procent tunnare än i konventionella modeller. Det ger mer utrymme för passagerare, både fram och bak. Som ett tillval finns komfortstolar på första raden som kan fällas helt. Ombord finns också USB-uttag av både typ C och A.

Hyundai IONIQ 5 får också de senaste förarassistanssystem. Här finns bland annat adaptiv farthållare och automatiskt filhållning. Genom Smart Cruise Control kan bilen lära sig individuella förarens körstil, och försöker sedan efterlikna detta när SCC är aktiverat.

Bilen får också flera olika kollisionsavärjande system, och kan bland annat varna för fotgängare, cyklister, eller bilar och assistera vid inbromsning. Bilen kan också göra undanmanövrer för att undvika kollisioner.

I produktion efter sommaren

Hyundai avslöjar inga priser idag eller något mer exakt lanseringsdatum. Produktionen ska dock starta redan efter sommaren, så vissa marknader lär få modellen innan årets slut eller i början på nästa.

I videospelaren nedanför kan du se premiärvideon om Hyundai IONIQ 6.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.