Elbilen Hyundai IONIQ 5 är här – rymlig elbil med vardagsrumskänsla

Hyundai IONIQ 5 är här. Den nya elbilen från den sydkoreanska tillverkaren sticker ut med sin retroinspirerade design och hjulbasen på tre meter.

– IONIQ 5 kommer att passa alla livsstilar och ta hand om kundernas behov under hela resan. Det här är verkligen den första elbilen som ger en ny upplevelse med sin innovativa användning av inre utrymmen och avancerade teknik, säger Hyundai-chefen Thomas Schemera.

https://www.youtube.com/watch?v=TxdqZpHH59Q

Interiören i IONIQ 5 är rymlig, och det är möjligt genom den långa hjulbasen på tre meter. Både förarsäten och baksätet kan justeras, tillsammans med mittkonsolen. Det ska ge bilen en anpassningsbar vardagsrumskänsla.

Många av bilens interiöra detaljer som säten, tak, dörrklädsel, golv och armstöd använder miljövänliga och hållbart framställda material. Bland annat PET-flaskor och växtbaserat garn.

Genom V2L-teknik är det möjligt att mata ström från bilen till elektriska prylar genom ett vanligt 230-voltsuttag. Det ska göra det möjligt till att exempelvis plugga in en laptop. På så vis kan IONIQ 5 bli ett mobilt kontor.

Tekniska detaljer

Hyundai IONIQ 5 erbjuds med två storlekar på batteri. En Standard Range-modell med ett batteri på 58 kWh och en Long Range-modell med ett batteri på 72,6 kWh. Utöver det erbjuds fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Hyundai anger räckvidden på mellan 470 till 480 kilometer för Long Range-modellen med bakhjulsdrift.

ModellBatteriMotorkraft (vridm.)0-100km/hRäckvidd
AWD LR72,6 kWh225 kW (605 Nm)5,2 s?
2WD LR72,6 kWh160 kW (350 Nm)7,4 s470-480 km
AWD SR58 kWh173 kW (605 Nm)6,1 s?
2WD SR58 kWh125 kW (350 Nm)8,5 s?

IONIQ 5 ska stödja både 400-volts och 800-volts laddsystem. Det större batteriet har en laddkapacitet på 220 kW och det mindre på 175 kW. Det ska vara möjligt att ladda från 10 procent till 80 procent på 18 minuter. Bilen ska kunna ladda med 10 mils räckvidd på ungefär fem minuter. Ombordladdaren för hemmaladdning är på 11 kW.

IONIQ 5 kan dessutom utrustas med solpaneler på taket, vilket ska kunna ge extra kraft till batteriet.

Ett välkomnat inslag är också att elbilen får dragkrok. Dragkapacitet uppges uppgå till 1600 kg. Bagageutrymmet är på 531 liter, eller 1591 liter när den bakre raden är fälld. Frunken rymmer 57 liter vid bakhjulsdrift och 24 liter på den fyrhjulsdrivna modellen.

Ännu finns inga svenskar priser, men de första leveranserna kan komma i mitten på det här året på prioriterade marknader.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.